Met 1000 kilometer per uur goederen verplaatsen van Nederland naar Spanje? Om die snelheid te benaderen, is nu alleen een vliegtuig beschikbaar. Maar als het aan de initiatiefnemers achter Hardt Hyperloop ligt, komt daar verandering in. In Delft presenteerde het bedrijf donderdag een eerste test van wat het eerste Europese hyperloopsysteem wordt genoemd, een duurzaam alternatief voor korteafstandsvluchten.
Het bedrijf, dat is opgericht door een aantal studenten van de TU Delft, had onder meer minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer en Waterstaat) en Eurocommissaris Violeta Bulc (Mobiliteit) uitgenodigd om de test bij te wonen. De Hardt Hyperloop verplaatst zich door de tunnel, die vacuüm wordt getrokken. Daardoor zweeft het voertuig op een magnetisch veld, zodat er geen wrijving is. Ook weer heeft geen invloed op het transportmiddel, waardoor in de toekomst snelheden van 1000 kilometer per uur moeten kunnen worden gehaald.
Europese standaard
“Na 2 jaar ontwikkeling en hard werken zijn we de eerste in Europa die een volledig functioneel hyperloopsysteem hebben neergezet, inclusief een nog nooit eerder aangetoonde technologie voor het wisselen van banen op hoge snelheid”, zegt Mars Geuze, CCO van Hardt Hyperloop. “Met name door deze technologie kunnen wij het hyperloopnetwerk realiseren in de nabije toekomst.”
De volgende stap van het bedrijf is het aanleggen van een testlocatie met een baan van drie kilometer. Binnen twee jaar moet dit gerealiseerd zijn, zo stelt het bedrijf. Eurocommissaris Bulc was onder de indruk van de test en noemde de technologie veelbelovend. Ze zegde toe te willen werken aan een Europese standaard voor de hyperloop. “Dat is de enige manier om meer investeerders aan te trekken.”