Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Van Dijck, Stixfresh/KU Leuven

“Sticker houdt fruit wel tot twee weken langer vers”

Tholen – Samen met de Amerikaanse startup Stixfresh ontwikkelt het biotechteam van de KU Leuven een sticker die het rottingsproces van fruit wel met twee weken kan vertragen. “Het idee is ontstaan in een garagebox in Maleisië waar een uitvinder allerlei natuurlijke producten op basis van geneeskunde bij elkaar heeft gemengd en dat op fruit heeft aangebracht. Echter na een tijdje kwam hij erachter dat het fruit waarop het mengsel was aangebracht, minder was gaan schimmelen dan het andere fruit”, vertelt Patrick Van Dijck, Chief Scientific Officer van Stixfresh en professor aan het VIB-KU Leuven Centrum voor Microbiologie. “Een Amerikaanse entrepreneur heeft de ‘ontdekking’ van de Maleisische uitvinding opgepikt en Stixfresh USA opgericht. Daarna is een test gedaan in Maleisië op 70.000 papaja’s, maar het middel werkte niet altijd even consistent.”


Patrick Van Dijck

“Veelbelovende resultaten”
Stixfresh heeft op basis van het Maleisische middel een sticker ontwikkeld waarbij op de niet klevende kant een coating is aangebracht. De stoffen in de coating verdampen geleidelijk en beschermen zo het fruit tegen schimmelinfecties en rotting tot wel twee weken. “De stoffen in de coating voorkomen dat de sporen van schimmels die op de schil zitten kunnen kiemen”, vertelt Patrick. “De resultaten van de Stixfresh-sticker zijn veelbelovend, maar nog niet consistent genoeg. Dit komt doordat de plantenextracten uit veel verschillende componenten bestaan en die kunnen afhankelijk zijn van de dag waarop het extract is genomen.” Om de coating gericht samen te stellen, kwamen de Amerikaanse oprichters bij Patrick en zijn team. “Wij hebben de technologie in huis om de variabiliteit uit te sluiten.”

“Nieuwe markten openen”
“Momenteel focussen we ons op stickers voor appelen, peren, mango’s, avocado’s en citrus, maar we sluiten ander fruit en groeten zeker niet uit. Daarnaast kijken we ook naar het rijpingsproces wat bij avocado’s weer erg belangrijk is. We moeten erg veel onderzoek doen naar alle verschillende factoren die invloed hebben op het fruit, zoals veroudering, rijping en anti-schimmel en –bacteriën activiteit”, aldus Van Dijck. “Het doel van de startup is de wereldwijde voedselverspilling verminderen, maar de stickers kunnen bijvoorbeeld ook nieuwe exportmarkten openen, zoals bijvoorbeeld voor Belgische appelen en peren. We werken al met diverse instanties samen, zoals bijvoorbeeld met Mission Produce, maar we zijn ook al door een Noord-Hollandse uienproducent benaderd die zich afvroeg of de stickers ook werken op ui en look. Onze focus ligt nu op fruit, maar we gaan zeker ook andere producten onderzoeken.”

Voor meer informatie:
Patrick Van Dijck
Stixfresh/KU Leuven
Patrick.vandijck@kuleuven.vib.be 

USA Hoofkantoor
Moody Soliman
9805 NE 116TH ST.
Kirkland WA USA
+1 (833) 793-7374