Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Koolwaterstofuitstoot minder door beter onderhoud WKK’s
Uit onderzoek dat het Agentschap NL in 2011 deed naar WKK gasmotoren blijkt dat goed onderhoud een van de belangrijke voorwaarden is voor het voorkomen van onnodige koolwaterstofemissie. Voor de korte termijn zou winst geboekt kunnen worden als bij onderhouds- en afstelwerkzaamheden meer naar de integrale motorprestaties wordt gekeken.
Emissiebronnen
In het onderzoek noemt DNV KEMA brandstofslip vanuit “spleten” en “koude zones” in de verbrandingskamers van gasmotoren als belangrijkste bron van koolwaterstofemissie. Naast de fysieke afmetingen van dergelijke spleten is de afstelling van de motor in termen van lucht-brandstofverhouding en ontstekingstijdstip van belang voor de omvang van deze brandstofslip.
Onderhoud
Adequaat onderhoud is een belangrijke voorwaarde voor het voorkomen van onnodige koolwaterstofemissie. Natuurlijk door tijdige signalering van misfire, maar ook door het waarborgen van een goede basisafstelling van de gasmotor. Vanuit deze basisafstelling blijken motormanagementsystemen in de regel overigens goed te reageren op procesverstoringen, zoals veranderingen in de atmosferische condities.