Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Julien Dame, FlexiVers

Zomertrend in een zwarte doos

Tholen – De zomer komt er weer aan. Na een hele dag onder de brandende zon te hebben gezeten, gaat er niets boven een stevige maaltijd in je favoriete bistro, eetboetiek of restaurant in de buurt. Benieuwd welke salades van groenten en fruit de chef op je bord gaat presenteren? In ieder geval niet meer zo snel de ‘doperwt op vier bereidingswijzen’ volgens Julien Dame.

Lokaal
Julien, sinds 2013 verantwoordelijk voor de productiekeuken en sinds 2016 voor verkoop en relatiebeheer bij FlexiVers, heeft jarenlang in diverse restaurants gewerkt en weet wat de trends voor de zomer gaan worden in de Nederlandse horeca. “Herkenbaarheid is het belangrijkste begrip dat van toepassing is op de zomertrends. In de gesneden producten zien we een stijgende toename naar grover, handgesneden groenten die voor de klant herkenbaar zijn. Lokale producten uit de streek worden steeds belangrijker voor de horeca. De klant wil weten waar zijn product vandaan komt en wil dit verhaal weer overbrengen op zijn klanten.”

Omdat het lokale product zo’n vlucht neemt dit jaar werkt FlexiVers samen met bedrijven die ingericht zijn op het stimuleren van lokale producten bij regionale telers. De samenwerking met zulke partijen wordt door de trends belangrijker. “De klant wil een product hebben met een verhaal dat het liefst op een kleinschalig bedrijf in de buurt is geteeld. Met de samenwerking kunnen we dit ook bieden en inspelen op de markt.”

Seizoen
Samenhangend met de herkenbaarheid van de producten en het lokale element is ook het seizoen van steeds groter belang. “Seizoensproducten zien we steeds vaker terug op het bord en worden zo meer een persoonlijk product. Dat zien we bijvoorbeeld in de samenstelling van onze roerbakmixen. Tegelijkertijd zien we wel een uitbreiding van bepaalde seizoenen. Frambozen zijn bijvoorbeeld hard op weg om jaarrond beschikbaar te zijn op de markt. We adviseren onze klanten daarin toch meer om ze alleen te nemen in het seizoen, dan zijn ze immers op hun best. We dagen onze klanten ook uit met een ‘blackbox-challenge’. Hiermee prikkelen we op een speelse manier de creativiteit van de chef en stimuleren ze kennis te maken met de seizoenen. In deze ‘blackbox’ zitten seizoensproducten die door FlexiVers geselecteerd zijn.”

“In onze bestellingen is de trend naar zomerproducten al duidelijk te zien. Dat is al het hele jaar te zien door de gebondenheid aan het seizoen. Er is duidelijk meer aandacht voor want 1 tot 2 weken van te voren krijgen we de vraag van onze klanten binnen of bepaalde producten die van eigen bodem verkrijgbaar zijn al geleverd kunnen worden. Vooral de gemengde salades zijn populair op het moment.”

Trend af
Naast de aankomende trends ziet Julien niet veel oudere trends die uit de gratie zijn geraakt. “De bereiding van bietjes hebben we nu wel gehad en we zien meer variatie komen op het bord. Hierin wordt vooral gezocht naar spannende combinaties, denk bijvoorbeeld aan combinaties als wortel met kersen, bloemkool-mint-koriander mix, etc. De avocado is nog altijd onverminderd populair bij de consument en dat neemt nog steeds toe.

Voor meer informatie:
Julien Dame
FlexiVers
Houtschelf 20-22
3371 KB Hardinxveld-Giessendam
Tel: +31 (0)184 679 020
Mob: +31 (0)6 42 715 971
julien@flexivers.nl
www.flexivers.nl