Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
European Packaging Forum

"Gebruik hout, dan zijn jullie problemen opgelost"

Bijna dagelijks leest men berichten over pogingen om de stroom aan plastic te reduceren. Vaak wordt daarbij ook de groenten- en fruithandel bekritiseerd. Er moet iets gedaan worden, daar is de branche het over eens - maar wat? Mogelijke opties werden begin juni tijdens het eerste European Packaging Forum in Düsseldorf besproken. Talrijke deskundigen kwamen er naartoe om de bezoekers te informeren over onderwerpen zoals recycling, marketing en milieuvriendelijke alternatieven. FreshPlaza was er bij.

Hier is de fotoreportage van de bijeenkomst te vinden.

Is karton het enige alternatief?
Als men erover nadenkt om verpakkingsafval te reduceren, komt bij velen papier en karton als natuurlijker alternatief op. Dat zijn echter niet de enige opties, benadrukken de sprekers tijdens het congres.


Dr. Melanie Kröger (Hogeschool voor duurzame ontwikkeling Eberswalde) & Elke Jahn (Interseroh Pool-System)

Dr. Melanie Kröger, van de Hogeschool voor duurzame ontwikkeling Eberswalde, werkt aan het project 'unverpackt' (onverpakt). Ze presenteerde de bezoekers het 'unverpackt'-fenomeen: de circa 120 'unverpackt'-winkels moeten als "change agent" dienen en een positief voorbeeld voor de reductie van plastic afval zijn. Duitsland staat immers, aldus Melanie, op de derde plaats van landen met het meeste verpakkingsafval in Europa.

"Deze winkels zijn een niche, maar een trend, en worden door verschillende consumentengroepen bezocht. En ze inspireren ook anderen: veel biowinkels en supermarkten hebben inmiddels afdelingen met losse producten die men zelf kan inpakken."

In Duitsland hebben dit soort winkels vaak nog een zelfstandige eigenaar, maar in Frankrijk bijvoorbeeld bestaat er reeds een echt franchisesysteem. Het concept werkt – ook al is het voorlopig maar op kleinere schaal en overwegend voor droge levensmiddelen.

(Nicht) auf dem Holzweg
Uwe Groll, van 'GROW Verein für umweltfreundliche Holzverpackungen e.V.', zag in veel presentaties en discussies hoe belangrijk de rol van houten kratjes op de markt werkelijk zou kunnen zijn: "Ik heb vandaag al vaker gedacht: gebruik hout, dan zijn jullie problemen opgelost", grapt hij aan het begin van zijn break-out sessie. "Er is vraag naar hout(look), lokaliteit en eerlijkheid – onze verpakkingen verenigen dat allemaal. Het is een natuurlijk, teruggroeiende,grondstof waar bij de productie alleen zonne-energie en regenwater voor nodig is. Bovendien zijn houten kratjes meerdere keren te gebruiken en recyclebaar."


Dr. Hans-Christoph Behr (AMI) en Uwe Groll (Grow e.V.)

Maar hout heeft niet alleen vanuit sociaal opzicht een voordeel. Het is wetenschappelijk aangetoond dat houten verpakkingen een positieve uitwerking op de producten hebben: dr. Florence Aviat, van YouR-ResearcH, heeft zich intensief met hout als verpakkingsmateriaal beziggehouden en presenteerde kort haar bevindingen aan de toehoorders.


Dr. Florence Aviat, van YouR-ResearcH

Een artikel over de voordelen en productie van houten verpakkingen met fotoreportage is hier te vinden.

"Op industriële schaal het meest ecologische papier ter wereld"
Ergens tussen kunststoffen en puur natuurlijke houten verpakkingen in bevindt zich Uwe D'Agnone met zijn graspapier: gras (bijvoorbeeld van compensatiegebieden of golfplaatsen) wordt zonder chemische behandeling gedroogd en tot pellets geperst. Deze kunnen, aldus de ondernemer, direct en zonder extra investering voor de papierproductie gebruikt worden. "Wij hebben hierbij bijna geen water nodig en slechts één tiende van de energie die voor de productie van houtvezelpapier nodig is. Op industriële schaal bieden wij het meest ecologische papier aan dat op de wereld beschikbaar is." Hij mag inmiddels bijna alle retailers in Duitsland met groenten- en fruitschaaltjes uit zijn materiaal beleveren en biedt een grote keuze aan (hydrofobe) producten.



Uwe D'Agnone, Creapaper GmbH

De voordrachten toonden duidelijk dat verpakkingen weliswaar niet altijd onvermijdelijk zijn, maar dat er ronduit alternatieve opties bestaan. De vele vertegenwoordigers van de branche toonden zich alles bij elkaar tevreden met de bijeenkomst: men werd aangezet tot denken en kon contacten voor de toekomst aanknopen. Velen wilden ook volgend jaar weer erbij zijn.

Hier is de fotoreportage van de bijeenkomst te vinden.

Publicatiedatum: