In het uiterste zuiden van Duitsland, op het eiland Reichenau, oogst men momenteel grote hoeveelheden Duitse groenten. Wat betreft vruchtgroenten is momenteel het volledige assortiment in omloop, vertelt Bernd Jäger, eigenaar van de gelijknamige groothandel, die de Reichenau-producten op de vrije markt aanbiedt. "Komkommers zijn goedkoop, tomaten bevinden zich echter in het hoge prijssegment en zijn gemiddeld 2 euro per kistje duurder dan vorig jaar.“
In z'n totaliteit is de afzet momenteel door de vakantie iets rustiger, maar wel "acceptabel", voegt de tweede generatie van de in 1978 opgerichte groothandel er aan toe. Men rekent er echter op dat de markt zich zal herstellen, vertelt hij verder. "Als er geen sprake is van weerscapriolen en het bij een normale productaanvoer blijft, ga ik in de komende weken van een normale afzet uit.“
Goede reputatie van Reichenau-producten
De reputatie van lokale Reichenau-groenten is nog steeds zeer goed, bevestigt Bernd, die zowel aan lokale supermarktfilialen alsook aan grootverbruikers en de gastronomie levert. "Binnen de retail is lokaliteit al een thema en binnen het seizoen worden er nauwelijks importproducten aangeboden. In de gastronomie kiest men vanwege de prijs soms nog weleens voor importproducten.“
In z'n totaliteit ziet de handelaar al enkele interessante tendensen binnen de groentenhandel. "De Reichenau-coöperatie probeert het bestaande assortiment altijd uit te breiden, waardoor standaardproducten – zoals broccoli en bloemkool – naar de rand gedrukt worden. Het areaal voor kasgroenten - voornamelijk tomaten en komkommers in alle variaties - wordt daarentegen nog steeds uitgebreid.“
Weinig belangstelling voor versgesneden producten en bioproducten
Een andere investering van Reichenau is terug te vinden in het bio-segment; onlangs bevestigde directeur Johannes Bliestle dat reeds één derde van de totale omzet met bio-groenten gegenereerd wordt. Voor de vrije markt is deze ontwikkeling eerder minder van betekenis, zegt Bernd. "Bio-groenten gaan eerder naar de retail, voor ons blijft nog steeds een randproduct. De biobranche heeft mij niet weten te overtuigen.“ Ook versgesneden producten hebben de handelaar niet enthousiast kunnen maken: "Wij bieden het weliswaar ook aan, maar ik zie in ieder geval binnen onze klantenkring sinds circa een jaar dat hier steeds minder vraag naar is.“
"Koop lokaal en denk aan het milieu"
Ondanks de uitdagingen binnen de vershandel vertoont het familiebedrijf Jäger ook na zo'n veertig jaar op de markt nog een constante groei. "In tegenstelling tot vroeger moet men tegenwoordig ook bijzondere producten aan kunnen bieden, zoals romaine sla en alle tomatenvariëteiten. Deze producten kan men weliswaar aan de gastronomie verkopen, maar ik zie nog steeds het grootste potentieel in de conventionele standaardsoorten.“
Tot slot heeft Bernd nog een advies aan iedereen binnen de versbranche: "Koop lokaal en denk aan het milieu. Dat wil zeggen, des te minder verpakking des te beter. Op dit gebied zie ik gelukkig al een positieve ontwikkeling, want de branche tendeert al in de richting van herbruikbare kistjes.“
Voor meer informatie:
Jäger GmbH
GF: Bernd + Michael Jäger
Richlisreute 15
88281 Schlier
Telefoon: 07529 / 2901
Telefax: 07529 / 3046
info@gemuese-jaeger.de
www.gemuese-jaeger.de