Aantal groentewinkels bijna gehalveerd
Ook het aantal supermarkten liep de afgelopen jaren sterk terug. Dit aantal daalde tussen 2000 en 2012 met bijna een vijfde van 7100 tot 5800 stuks. Supermarkten zijn echter steeds groter geworden, stelt het statistiekbureau. In 2005 bedroeg de gemiddelde oppervlakte van een vestiging 769 vierkante meter, in 2011 was dat 877. De omzet van een doorsnee supermarkt nam toe van 8000 euro per dag in 2000 tot bijna 14.000 euro in 2009.
Speciaalzaken verdwijnen de laatste jaren steeds verder uit het straatbeeld. 'Supermarkten profiteren vooral van hun ruimere openingstijden en de mogelijkheid om alle boodschappen in één keer te halen. Vanaf de jaren '90 zijn veel vrouwen weer gaan werken, waardoor mensen nu minder tijd hebben om te winkelen', verklaart een woordvoerder van het CBS.
Alleen brood- en banketzaken wisten hun afname in aantal beperkt te houden (nu nog 4600). Het aantal viszaken is vergeleken met 12 jaar terug zelfs nagenoeg gelijk gebleven (rond 700).
'Waarschijnlijk slagen deze winkels er in om een assortiment aan te bieden dat niet in de supermarkt te verkrijgen is. Brood en vis zijn beide producten die consumenten graag vers aanschaffen, terwijl veel artikelen in de supermarkt afkomstig zijn uit de fabriek', aldus de zegsman.
Bron: CBS