Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Rode bladsla: gezondheidsvoordelen en voedingswaarde

Zij die graag salades eten, geven er vaak de voorkeur aan om verschillende slasoorten door elkaar te mengen en hun groenten aan te vullen met onder meer ijsbergsla, groene bladsla, romaine sla en rode sla.

Van al die soorten kwam romaine sla begin vorig jaar in het nieuws toen werd vastgesteld dat er in één partij sprake was van een E. coli-besmetting, waar 172 mensen in de Verenigde Staten onder te lijden hebben gehad. Het incident zorgde ervoor dat mensen een tijdje hun sla lieten staan. Dit bleef zo totdat de Food and Drug Administration (FDA) in mei 2018 aan de mensen liet weten dat het veilig was om romaine sla aan te schaffen.

Het positieve resultaat van het feit dat de schrik er even goed in had gezeten, was dat het de liefhebbers van salades bewuster heeft gemaakt van de keuze van de sla die ze gebruikten. In vergelijking met groene bladsla, zitten er volgens voedingsdeskundigen in rode bladsla veel meer fytonutriënten. Fytonutriënten zijn belangrijk omdat ze de sla de rode kleur geven en heel veel antioxiderende eigenschappen hebben die nodig zijn om een ​​sterk immuunsysteem op te bouwen. Daarom zijn slabladen van rode sla de gezondste slasoort - niet alleen om deze reden, maar ook om vele andere die hieronder worden genoemd.

Hoge voedingswaarde
Drie kopjes of 85 gram rode sla heeft 127 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine A. Het vetoplosbare bestanddeel is nodig voor een ​​goede gezondheid van de ogen en om de immuniteit te handhaven. Het is ook noodzakelijk voor het vitaal functioneren van de belangrijkste organen zoals het hart en de longen.

Dezelfde hoeveelheid rode sla bevat 149 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine K. Die is nodig voor de absorptie van calcium en botgroei, waar een tekort aan vitamine K kan leiden tot osteoporose.

Antioxidanten
Anthocyanen, die tot de groep flavonoïden van fytonutriënten behoren, zijn nodig om ontstekingen en de verspreiding van vrije radicalen te voorkomen. Ze staan er ook om bekend dat ze het risico op hartaandoeningen verminderen en zorgen voor een verlaging van het cholesterolgehalte.

Verlaagt de bloeddruk
De kalium die in rode bladsla wordt aangetroffen helpt de bloeddruk te stabiliseren, waardoor het risico op hartaandoeningen en beroertes wordt verminderd. Het toevoegen van sla aan een kaliumrijk dieet met avocado's en bonen kan helpen om de bloeddruk binnen het normale bereik te houden.

Gewichtsverlies
Omdat rode sla een hoog watergehalte en een laag aantal calorieën heeft, is het in staat om bij te dragen aan gewichtsverlies. Hoewel dit door geen enkele studie is aangetoond, is het algemeen bekend dat elk voedsel dat voldoende hydratatie biedt, vullend is en gewichtsverlies kan teweegbrengen.

Verlaagt het risico op hartaandoeningen
Ongeveer 85 gram rode sla heeft 3 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium en 5 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium. Tekorten van deze twee mineralen kunnen leiden tot coronaire hartziekten en hartfalen. Alleen al het eten van drie kopjes rode sla per dag kan hartaandoeningen uitstellen voor mensen die vatbaar zijn voor hartproblemen.

Bron: medicaldaily.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven