Abonneren

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Onderzoekers brengen genetische kenmerken van moderne tomaten in kaart

Onderzoekers van de Universiteit van Georgia hebben ontdekt dat tomatengenen, die verloren gaan tijdens de domesticatielijnen, zowel verantwoordelijk zijn voor defensieve stressresponsen als voor smaakkenmerken. Dat verlies betekent dat de tomaten van vandaag de dag meer kans hebben om ziek en smaakloos te zijn dan hun voorouders.

Wetenschappers publiceerden voor het eerst het tomatengenoom in 2012, maar net als alle gepubliceerde genomen, moesten de wetenschappers die deze prestatie voltooiden zich richten op één referentieras om de genetische kaart voor de soort op te bouwen.

Onlangs publiceerde een consortium van de Universiteit van Georga, onder leiding van tuinbouwprofessor Esther van der Knaap, een pangenoom voor tomaat, een kaart van alle gedeelde en specifieke genetische informatie die in 725 geografisch en fylogenetisch diverse tomaten wordt gevonden.

Het team ontdekte dat in totaal 4.873 genen geheel of gedeeltelijk afwezig waren in het in 2012 gepubliceerde referentiegenoom van tomaten, maar wel aanwezig zijn in andere tomaten, waaronder wilde verwanten. Zij toonden ook aan dat wilde verwanten meer genen bevatten dan hun gekweekte tegenhangers.

Het team publiceerde de bevindingen in de mei-editie van Nature Genetics. De volledige versie van hun paper is te vinden op www.nature.com.

Lees het volledige artikel hier