Een groep van 11 tomatentelers uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft onlangs samen het Strabena Event bijgewoond, dat werd gehouden bij de hightech kas van Gemüsebau Steiner GmbH in Kirchweidach.
Jack Endhoven, Key Account Manager bij De Ruiter, opende het evenement met een introductie over hoe Strabena in 2016 is gecommercialiseerd. Tijdens deze commercialisering werd Strabena direct gewaardeerd door retailers, zo zag De Ruiter. Dit komt volgens het veredelingsbedrijf door de aardbeivorm van de tomaten, de goede smaken en de tomaten die dicht op de tros zitten. Dit werd ook erkend door telers en daarom hebben telers uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zich ingezet om een groot succes van de Strabena te maken.
Na de introductie nam de eerste Strabena teler, de Nederlandse Paul Zantman, het woord over door zijn beste werkwijzen voor de Strabena te delen. Daarnaast deelde Paul ook zijn ervaringen met Van Nature, het bedrijf waarmee hij samenwerkt en die de verkoop van zijn Strabena's voor zijn rekening neemt. Door de positieve reacties van retailers, kan Paul de teelt van zijn Strabena's ieder jaar verder uitbreiden.
Naast informeren was het belangrijkste doel van het Strabena Event om kennis te delen op telersniveau. Dit onderdeel werd ingeleid door Eugenio Roelofs, Technical Account Manager bij De Ruiter. Hierop volgden discussies en gesprekken over de Strabena teelt vanuit verschillende telersperspectieven. Ook werden strategieën om water- en klimaatmanagement in te voeren tot in detail besproken.
Ter afsluiting van het Strabena Event werd iedereen uitgenodigd om naar de Chiemsee te komen om hier de dag te evalueren tijdens een diner met uitzicht op de Oostenrijkse Alpen.
Voor meer informatie:
De Ruiter Seeds
www.deruiterseeds.com
info@deruiterseeds.nl
Jack Endhoven
+31 6 51360588
jack.endhoven@bayer.com
Eugenio Roelofs
+31 6 25527721
eugenio.roelofs@bayer.com