Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
tips en trucs tijdens workshop

Promotiefilmpje, voorwerk en geduld essentieel bij crowdfunding

Al het voorwerk is gedaan en eindelijk heb je het project geplaatst op een crowdfundingwebsite. Kun je dan achteroverleunen en wachten totdat de crowd je project gaat funden? Nee! Dan gaat het lobbywerk pas echt van start. Dit werd duidelijk tijdens de miniworkshop Crowdfunding van LTO Groeiservice. Crowdfunding consultancy Douw&Koren gaf tips & trucs over crowdfunding. LTO Groeiservice vertelde over het initiatief Fundaplant. Juist nu is crowdfunding een goed middel om tot oplossingen te komen voor uw teeltproblemen. U bepaalt tenslotte zelf, samen met uw conculega’s, welk probleem u via crowdfunding zou willen financieren. 
 


Wat is crowdfunding nu eigenlijk? Hiermee begon de workshop, omdat het begrip vrij nieuw is en niet alleen in de glastuinbouwsector wordt gebruikt. Crowdfunding is het (online) verwerven van fondsen via een massa kleine investeerders voor een concreet project. Er zijn verschillende typen crowdfunding: op basis van een donatie, beloning, lening, aandelen of een combinatie hiervan. Tegenwoordig verwacht iedereen die meedoet aan een project wel iets terug.
 

Hoe werkt het eigenlijk?

Voor niets gaat de zon op. Ook bij het inzetten van crowdfunding, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Fundaplant, gaat het niet van zelf. Je moet goed kunnen aangeven wat het probleem precies is dat je op gaat lossen, hier voorwerk voor doen, het project uiteindelijk plaatsen en daarna aan de slag om te zorgen dat je project ook daadwerkelijk genoeg participanten krijgt. Een probleem identificeren is vaak niet het probleem. Het plaatsen van een aantrekkelijk project is al moeilijker… de hamvraag is vooral: hoe breng ik mijn project aan de man?
 
Douw&Koren hebben het onderzocht. Het is van essentieel belang een promotiefilmpje te hebben, waarin je als bedenker van het project kort vertelt wat je idee inhoudt en het tastbaar maakt. Daarnaast moet de tekst bij het project duidelijk maken wat je met het geld wil bereiken, wat de participanten (medefinancierders) terugkrijgen en wie je bent. Zo blijkt dat 65% van de participanten in een project uit het eigen netwerk van de plaatser van het project komt. Deze 65% brengt het weer onder de aandacht van haar netwerk en gezamenlijk participeren ze in het project. Crowdfunding is daarom ook eigenlijk beter communityfunding te noemen.
 

Voorwerk

Het voorwerk van een project is essentieel. De workshop behandelt de te nemen stappen bij het plaatsen van een project. “Voor het voorwerk heb je aardig wat tijd nodig”, zo betoogt Simon Douw van Douw&Koren. “Trek hier voldoende tijd voor uit en zorg dat je al zeker weet dat 20% van het benodigde bedrag van je project gefund gaat worden. Als op de eerste dag die groep al meedoet, is de drempel om mee te doen voor de anderen veel minder hoog; 20% doet immers binnen één dag al mee!” Geduld is wel het devies: de gemiddelde doorlooptijd van een geplaatst project is 60 tot 90 dagen. Maar daar staat natuurlijk tegenover dat er wel een project start dat door de markt gedragen wordt en -als je zelf indiener bent- je een probleem bij de kop kunt pakken, dat in jouw teelt actueel is!

Fundaplant

Crowdfunding wordt ook steeds populairder in Nederland. In 2011 is €2,5 miljoen gecrowdfund en in de eerste helft van 2012 was dat al € 3 miljoen. Ook de tuinbouw is sinds korte tijd gestart met crowdfunding via Fundaplant. Fundaplant is hét platform voor de realisatie van financiering voor innovaties en onderzoek. Hiermee blijft het mogelijk gewasinnovaties in de glastuinbouwsector collectief uit te voeren. Door zelf te investeren in praktijkgerichte innovaties behoudt de Nederlandse glastuinbouw haar voorsprong en bepaalt zo zelf haar koers. Nieuwsgierig? Check www.fundaplant.nl.
Publicatiedatum: