Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Enrique Cadiñanos, van Bejo Ibérica:

"De consument kiest de zaden"

De belangstelling van consumenten voor kool neemt toe. "De huidige en toekomstige consument is goed op de hoogte en is geïnteresseerd in voeding, gezondheid, kwaliteit, nieuwe smaken en gastronomie. De behoeften en voorkeuren van consumenten ontwikkelen zich snel. Voor Bejo is het van essentieel belang om alle schakels van de keten (telers, groothandelaren, detailhandelaren, etc.) te versterken, met de eindgebruiker voor ogen", stelt Enrique Cardiñanos, hoofd afzet en zaadontwikkeling bij Bejo Ibérica.

Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van zaden voor kool, peen, uien en andere groenten, zoals prei. Bejo is een wereldwijd opererend bedrijf geworden in de selectie, ontwikkeling en afzet van zaden voor deze groenten. Het enige middel waarmee Bejo nieuwe consumenten aantrekt en zijn afzet vergroot is het aanbieden van aantrekkelijkere groenten.

Sinds 1978 is Bejo Ibérica niet opgehouden zijn variëteiten te verbeteren. De meest succesvolle zaden van het bedrijf zijn nog steeds die voor koolsoorten en peen. "Jarenlang waren deze gewassen een commodity of basisproduct zonder toegevoegde waarde. Tot kort geleden werden ze gezien als traditionele producten met een wat 'saai' imago, maar nu zetten ze trends. Het hebben van optimale zaden maakt het mogelijk om consumenten een aantrekkelijk product aan te bieden met een duidelijke kwalitatieve differentiatie. Bovendien verkrijgt de teler door het kiezen van de variëteit die zich het best aanpast aan de teeltomstandigheden (weer, omvang van het areaal, plagen, etc.) de beste resultaten", vervolgt Enrique Cardiñanos.

In een bedrijfsmodel dat op 'pushing' is gebaseerd, wordt het zaad aan de teler verkocht zonder rekening te houden met de eindgebruiker. "Dat is een risicovol systeem. In een 'pull' systeem 'trekt' de eindconsument de keten, waarbij hij de rest van de schakels in beweging zet. Op een veeleisende markt is het van essentieel belang om op de hoogte te zijn van de nieuwe trends en dichtbij de consument te blijven", aldus Enrique.

"We staan continu in contact met supermarkten, om op de hoogte te blijven van belangrijke informatie over de voorkeuren van de klanten. Als we hun gedrag en behoeften kennen, weten we wat voor producten we in de schappen moeten plaatsen en kunnen we de juiste hulpmiddelen ontwerpen. In ons geval draait het om het doen van onderzoek en het innoveren in zaden, totdat we beschikken over variëteiten waarmee zowel telers als retailers, maar ook consumenten, tevreden zijn. We willen dat de eindproducten worden gezien als gezond, lekker, innovatief en aantrekkelijk voor speciale gelegenheden", legt Enrique uit.

Een voorbeeld hiervan is de bewustwording van toekomstige klanten met betrekking tot biologische producten. Ketens als Lidl en Carrefour ontwikkelen speciale lijnen voor dit soort groenten. "Ons bedrijf, dat is gebaseerd op de biologische filosofie, zoekt naar biologische zaadvariëteiten die een goede oogst garanderen, evenals een constante bevoorrading voor retailers. Het wordt steeds belangrijker dat de groenten er aantrekkelijk uitzien en goed smaken, anders kopen consumenten het product niet opnieuw", vervolgt hij.

Onderzoek: op zoek naar de ideale kleur en de lekkerste smaak 

Als er iets kenmerkend is voor ons beleid op de lange termijn is het smaak. Onze Sweet 4U lijn promoot onze variëteiten per smaak, door onze klanten te voorzien van promotiemateriaal dat gericht is op de consument, via sociale media. In samenwerking met onderzoeksinstanties zoals de universiteit van Wageningen in Nederland, testen we het genetisch materiaal op wetenschappelijke wijze, en selecteren we de beste smaken. Bejo onderzoekt al bijna 15 jaar genetisch materiaal, op zoek naar de beste smaak voor elke soort groente.

Ook ons "purple power" assortiment is in opkomst. Het gaat om een lijn met groenten met een paarse kleur. Deze kleur wordt geassocieerd met een "gezond product", aangezien deze groenten een hoger percentage aan antioxidanten hebben dan groenten met andere kleuren. Ook in de gastronomie is wordt het uiterlijk van deze groenten gewaardeerd. Het "purple power" assortiment bestaat uit zaden van Erasmus asperge, paarse Sprouting Broccoli Burgundy BE 3047, biet, ui, Kolibri koolraap, peen (Deep Purple, Purple Haze, Purple Sun), etc.

Een ander traditioneel product dat nu een trend is, is de COOLWRAP. Het gaat om traditionele variëteiten van zachte witte kool, die dankzij hun speciale textuur geschikt zijn voor het maken van gevulde rolletjes (coolwraps), Japans eten (sushi) of traditionele gerechten, zoals lasagne of cannelloni, maar dan met lagen kool. Daarnaast biedt het een alternatief voor in glutenvrije en koolhydraatarme diëten. Deze trends stimuleren de afzet van traditionele hele kool.

Biologische zaden: een veelbelovende toekomst vanaf het begin

Europeanen willen dat de voor de biologische sector geteelde zaden zelf ook op biologische wijze verkregen zijn. Steeds meer landen nemen dit op in hun normen voor biologische teelt. Het is van belang dat de biologische sector wordt gezien als een betrouwbaar en fraudevrij alternatief (zowel voor de consument als de retail). De mentaliteitsverandering van de consument heeft directe gevolgen voor de landbouw, en daarom spant Bejo Zaden zich er voor in om meer 100% biologische variëteiten toe te voegen aan zijn assortiment. Momenteel heeft het bedrijf biologische variëteiten voor 40 verschillende gewassen, en beschikt het in totaal over 270 variëteiten die vanaf het begin biologisch geteeld werden. Vandaar het motto "RIGHT FROM THE START".

Terwijl veel bedrijven zorgen voor diversificatie met andere producten dan zaden, investeert Bejo alleen in zijn kernactiviteit: het verkrijgen en afzetten van variëteiten voor groentezaden. "De focus op I+D is de enige manier om uitmuntendheid te bereiken. We moeten niet vergeten dat het vinden van een nieuwe variëteit tussen de twaalf en vijftien jaar aan onderzoek en hard werk vereist, zonder dat resultaat gegarandeerd is", stelt Enrique Cadiñanos.

Ook de beperking van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is een belemmering in de teelt van kool. "In het vorige seizoen, toen er weinig regen viel in Noord-Europa, leidde de aanwezigheid van de Plutella xylostella (koolmot) tot kwaliteitsproblemen voor het product, aangezien er weinig opties waren op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen. Groenten van buiten Europa kunnen gemakkelijker toegang krijgen tot behandelingen die door onze wetgeving verboden zijn. Om ons te onderscheiden van de concurrentie vanuit andere plaatsen van herkomst, moeten we onze hogere normen op het gebied van onderzoek, regelgeving en voedselveiligheid benadrukken", besluit Enrique.

 

Over de smaak: Sweet4U

Meer informatie:
Enrique Cadiñanos 
Responsable de ventas y desarrollo
BEJO IBÉRICA
Calle del Hervidero, 15
28750 San Agustín del Guadalix
T +34 91 658 70 72
info@bejo.es
www.bejo.es

Publicatiedatum: