Evofenedex heeft samen met TLN, Havenbedrijf Rotterdam en de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant en Gelderland de minister opgeroepen om de lange rust in de cabine alsnog mogelijk te maken.
Het totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine betekent een ernstige rem op de ontwikkeling van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen. Evofenedex heeft een uitzondering op dit verbod aan de hand van een te maken lijst met gecertificeerde truckparkings samen met de European Shippers Council tijdens de onderhandelingen voor het mobiliteitspakket bepleit in Brussel.
Tekort aan beveiligde truckparkings
Met de heropende Europese onderhandelingen tussen het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie in het vooruitzicht, vraagt Evofenedex de minister dit punt tijdens de komende Transportraad opnieuw aan de orde te brengen. Samen met de Europese Unie investeren diverse regio’s in de realisatie van beveiligde truckparkings met comfortabele voorzieningen. Er zijn nu onvoldoende beveiligde parkeerplaatsen met voorzieningen. Het verbod leidt ertoe dat het tekort aan deze beveiligde parkings met goede voorzieningen zal blijven bestaan. Het afdwingen van het verplicht overnachten in hotels of minder aantrekkelijke alternatieven zijn zowel niet in het voordeel van de veiligheid van de lading als de wens van de chauffeurs.
Alternatieven
Evofenedex vraagt de minister ook om mee te denken over werkbare alternatieven tot er voldoende beveiligde truckparkings zijn gerealiseerd. En indien het verbod toch gehandhaafd blijft, moet er een waarborg komen voor chauffeurs dat zij net zo comfortabel kunnen overnachten als dat zij zouden doen in hun eigen cabine. Naast aangepaste regelgeving staat uniforme handhaving in de Europese landen hierbij centraal. Vanmiddag gaat de Tweede Kamer in debat met de minister over haar inbreng in de Transportraad.
Bron: Evofenedex