Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lisette ten Kaate en Maartje Vullings over de werving van personeel bij FruitMasters

“Gezonde balans tussen mannen en vrouwen belangrijk”

Tholen - Vrouwen blijken in opmars op de AGF-werkvloer. En hoewel ze aan een flinke inhaalslag bezig zijn, blijft het een aandachtspunt in de werving van personeel bij FruitMasters – de grootste Nederlandse fruitcoöperatie – vertelt Manager Personeel & Organisatie Lisette ten Kaate. Waar in 2011 zo’n 20 procent van het personeel van FruitMasters vrouw was, is dit in 2019 gegroeid tot een kwart vrouwen. Dat de gestage groei wat langzaam verloopt, verklaart Lisette uit het feit dat er weinig verloop is binnen het bedrijf. De aanwas van vrouwen moet dan ook voornamelijk komen uit de uitbreiding van functies.

Inhaalslag
Hoewel FruitMasters aandacht besteedt aan een evenredige verdeling van mannen en vrouwen in alle functies, blijkt dit soms lastig. Zo is de Technische Dienst (TD) geheel mannelijk en de afdeling Personeel & Organisatie (P&O) geheel vrouwelijk. Om een verdeling te stimuleren, is er de opdracht om bij een volgende P&O-vacature alle mannelijke sollicitanten, mits gekwalificeerd, sowieso uit te nodigen voor een gesprek. En omgekeerd worden alle vrouwelijke sollicitanten uitgenodigd – mits er dames zijn die zich melden voor deze functies – als er bijvoorbeeld een vacature is voor de TD.

“Het is voor het team niet noodzakelijk, maar het zou wel goed zijn als er ook op die afdelingen een meer evenredige verdeling is,” merkt Lisette op. Uiteindelijk wordt de juiste kandidaat natuurlijk geselecteerd op basis van geschiktheid, zegt Maartje Vullings. Zij is manager Business Assurance & Support. Hoewel de meer technische functies vaak met mannen worden geassocieerd, is ruim de helft van de werkzame personen op het pakstation vrouw, waaronder ook in functies als operator of voorman. En bijna 40 procent van degenen die bij FruitMasters werkzaam zijn in de commercie, is een vrouw. Aan het niveau ligt het zeker niet, observeren de dames. Vooral de functies op de afdelingen verkoop en marketing zijn HBO functies en die worden in toenemende mate door vrouwen ingevuld. De FruitMasters directie wordt gevormd door mannen. Het management team heeft twee vrouwelijke leden.  

Meebewegen
FruitMasters zoekt de samenwerking met hogescholen om studenten kennis te laten maken met de AGF-sector en om te laten zien dat de sector niet stoffig is, maar dat er juist veel innovaties – denk eens aan bijvoorbeeld robotisering – in de AGF-sector worden toegepast. “Juist de nieuwe generatie kan daar veel aan toevoegen,” vindt Maartje. FruitMasters beweegt mee met de arbeidsmarkt en zorgt dat de plaats waar vacatures te vinden zijn en wijze waarop nieuwe medewerkers worden begeleid, aangepast zijn op jonge mensen. “Anders krijg ik ze niet binnen. Wil je als bedrijf interessant zijn voor millennials, dan zal je mee moeten bewegen en daarin ook voorop moeten lopen,” merkt Lisette op.

Karakter
Over haar eigen ervaringen in haar toch overwegend mannelijke werkomgeving zegt Lisette: “Het voelt niet als een mannenwereld.”  Ook Maartje geeft aan dat zij niet ervaart dat ze in een mannenwereld werkt. Beiden vinden het prettig dat de communicatie met mannen in de regel directer is. Hoewel er over het gelijke aandeel van mannen en vrouwen veel te doen is, blijkt het voor beide dames eigenlijk helemaal geen issue te zijn. “Los van of je een vrouw of een man bent, is het belangrijker of je qua karakter in de werkomgeving past,” zegt Maartje.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.   

Voor meer informatie:
l.tenkaate@fruitmasters.nl 
m.vullings@fruitmasters.nl 

 

Publicatiedatum: