Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Taco van der Louw van FreshRecruitment over werving in de AGF sector:

"We hebben gewoon veel meer mensen nodig"

Tholen - Al ruim 20 jaar is Taco van der Louw actief in de AGF-sector. Gestart als agronoom, rolde hij in de loop der jaren ook steeds meer in commerciële functies in de internationale AGF-sector. Nu is hij als zelfstandig ondernemer actief en matcht hij bedrijven en kandidaten voor FreshRecruitment in de AGF-sector. In zijn rol als recruiter signaleert Taco dat er enerzijds een toename is van internationale opdrachtgevers en anderzijds zijn er ook steeds meer buitenlandse professionals die in Nederland een baan zoeken. De taal en de onbekende markt blijken struikelblokken.

“Met name de internationale opdrachtgevers hebben moeite hun vacatures in te vullen en hebben hulp van recruiters nodig om het internationale aspect te versterken,” merkt Taco op. Bij het werven van kandidaten voor deze functies stuit Taco op problemen. “ Ik zie dat er heel weinig jonge mensen zijn die in de AGF-sector willen werken.” Het leidt ertoe dat hij steeds vaker buitenlandse kandidaten met specifieke ervaring in Nederlandse vacatures plaatst. Vooral vacatures voor kwaliteitscontroleurs en commerciële functies blijken lastig in te vullen.

Millennials
Taco observeert dat de toenemende vergrijzing in de AGF-sector voor problemen in de opvolging gaat zorgen. “Er is een grote bovenlaag van werknemers die nu tussen de 55 en 65 is en in de komende 10 jaar met pensioen gaat.” Dat vereist nieuwe aanwas ook omdat bedrijven groeien en er steeds meer bedrijven in deze branche bijkomen. Taco merkt op dat er weinig mensen van onderaf bijkomen en zoekt de oorzaak hiervan in het feit dat jongen mensen de AGF-sector niet als sexy ervaren omdat het werk vaak vroeg opstaan, lange werkdagen en onregelmatige werktijden vereist. “Dat willen heel veel jonge mensen niet. Die willen het liefst negen-tot-vijf en liefst nog korter.” 

De millennials hebben een andere kijk op het leven waardoor een match met een bedrijf zo vanzelfsprekend nog niet blijkt. De opdrachtgevers willen mensen aannemen die langere tijd blijven en de jonge kandidaten proberen banen uit om verzekerd te zijn van een interessante baan. “Dat heeft ook te maken met het feit dat ze vaak geen auto of hypotheek hebben. Als je dat wel hebt, is er een stok achter de deur omdat je voor inkomen moet zorgen. Dat zie ik echt veranderen. Het is niet meer zo noodzakelijk om een huis te kopen of vast te zitten aan een auto.”  Het vraagt actie van het bedrijfsleven om de aansluiting met de jonge werknemers niet te verliezen. “Ik denk dat we daar als sector naar moeten kijken,” geeft Taco aan. 

Verse academie?
Taco pleit ervoor om een soort Vers Academie op te zetten om jonge mensen binnen de sector te helpen zich te ontwikkelen bij verschillende bedrijven. FreshRecruitment zou daarin samen met andere bedrijven een rol kunnen spelen om jonge mensen een kans te geven zich te trainen en uiteindelijk in de sector te werken. Taco staat open om in gesprek te komen met bedrijven in de sector en om samen kijken hoe jonge talenten kunnen worden aangetrokken en hoe die opgeleid kunnen worden.

“Ik denk dat dit heel belangrijk is, want anders hebben we over een jaar of 10 een enorm groot probleem in de AGF-sector.”  Die problemen beginnen zich al af te tekenen. Het blijkt voor veel directieleden moeizaam om opvolgers te vinden. Taco wijt het gedeeltelijk aan een gebrek aan focus op de organisatie en veel aandacht voor de handel. “Als je je organisatie goed hebt staan en goede mensen hebt, dan komt de rest eigenlijk vanzelf.” Hij ziet dat bedrijven die meer investeren in human capital ook meer aansluiting hebben met millennials. Taco bepleit een open houding en een andere insteek zodat de AGF-sector kan mee veranderen met de werknemers. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.   

Voor meer informatie:
taco@freshrecruitment.com 

 

Publicatiedatum: