Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Riezebos, Wolter Koops:

“Binnen 24 uur wordt heel Duitsland beleverd in het door de klant gewenste tijdvenster ongeacht de zendinggrootte”

Tholen - Duitsland is al lange tijd de belangrijkste handelspartner van Nederland, zeker in versproducten. “Nog voor de opkomst van het koelvervoer, transporteerden wij cacaoproducten vanuit de Amsterdamse havens naar het voormalige Oostblok en het toen nog, in het Oost en West verdeelde Berlijn”, vertelt Rob Riezebos van Wolter Koops.

“Met de opkomst van het koelvervoer en de éénwording van Duitsland in 1989 diende zich  een potentieel afzetgebied voor koelproducten aan. De opgedane ervaring in het conventionele vervoer bleek voor ons een goed uitgangspunt om ook geconditioneerd transport van producten zoals groenten, fruit en kaas naar Duitsland te gaan verzorgen. Tegenwoordig kunnen wij binnen 24 uur heel Duitsland beleveren in het door de klant gewenste tijdvenster ongeacht de zendinggrootte.”

Temperature-controlled logistics
Wolter Koops is een internationaal dienstverlener in geconditioneerd transport & logistiek. In 1961 begonnen met één vrachtwagen, groeide het bedrijf uit tot een internationale speler van formaat. Met diverse vestigingen en enkele honderden voertuigen op het Europese wegennet, verzorgt Wolter Koops dagelijks het transport en de distributie van versproducten naar de retail en groothandel in Europa. Daarbij gaat het niet alleen om transport, maar ook om de totale logistiek daaromheen: van groupage, crossdocking, warehousing tot emballagebeheer en supply chain management.

Ontwikkeling van distributiecentra
Om aan de groeiende vraag naar transport te voldoen en de distributie in en naar Duitsland zo efficiënt mogelijk te organiseren, wordt eind jaren ’90 ingezet op de ontwikkeling van eigen logistieke platforms, op strategisch gelegen locaties. Rob: “Hiermee wordt ingespeeld op de behoefte in de markt om frequent, kleine zendingen, snel uit te leveren. Maar ook vanuit de logistieke operatie bekeken, vervullen de platforms een belangrijke rol in het verdichten van goederenstromen; kilometers en daarmee kosten en CO2 uitstoot worden hiermee gereduceerd.” In Sülzetal (D), nabij Magdeburg is in eigen beheer een modern distributiecentrum met koel & vries opslagruimte gerealiseerd. Na Sülzetal, volgen nog logistieke platforms in Alzenau (nabij Frankfurt), Venlo (NL) en Komorniki (PL).

Binnen 24 uur geleverd
Inmiddels vervullen deze centra een belangrijke schakel in het tijdkritische groupagevervoer van groenten, fruit, bloemen en planten in Duitsland en aangrenzende landen. De producten worden direct vanaf de verlader of kweker, in grote volumes getransporteerd naar het verdeelcentrum. Hier worden de producten hergroepeerd en op route geladen voor distributie naar klanten in de omliggende regio’s en landen. Dat maakt het mogelijk om klanten in Duitsland binnen 24 uur te beleveren, in het door hen gewenste tijdvenster, ongeacht de zendinggrootte, vertelt Rob.

Kortere lead-times
“De lead-times worden verder verkort door de voorraadhoudende functie op de logistieke platforms. Omdat deze gelegen zijn in of nabij het afzetgebied, kunnen orders nog op een laat moment worden doorgegeven, gepicked en met eigen voertuigen uitgeleverd aan de klant.

Bundeling van stromen
Een bijkomend voordeel om de distributie in Duitsland op deze wijze te organiseren, is dat de verlader, die werkt met meerdere productielocaties of teeltgebieden in Europa, de producten kan laten samenkomen op een centraal punt, voor een gezamenlijke uitlevering naar eindklant.”

Grote acties in eigen regie
Groenten, fruit, bloemen en planten; elk product heeft zijn eigen seizoen met bijbehorende volumepieken. Doordat Wolter Koops alle segmenten bedient, kan zij haar vloot het jaar rond inzetten en met een flexibele schil van onderaannemers worden de pieken in volumes en bestemmingen opgevangen.

De schaalgrootte van het bedrijf maakt het mogelijk om flexibel in te spelen op grote verladingsacties in de verschillende seizoenen. “Verandert het afzetgebied of worden producten betrokken uit andere productie- of teeltgebieden? Dan is Wolter Koops in staat om hierin mee te bewegen. Dit geeft de klant flexibiliteit en keuzevrijheid. De producten vers in het schap, daar gaat het om”, benadrukt Rob.

Inzicht in logistieke prestaties
Het transporteren en distribueren van tijdkritische producten stelt hoge eisen aan het personeel, het materieel en de informatiesystemen. Rob: “Hierin wordt voortdurend geïnvesteerd. Daarnaast worden de bedrijfsprocessen in hoge mate ondersteund door automatiseringsoplossingen en wordt ingezet op het zo veel mogelijk elektronisch uitwisselen van gegevens met klanten en partners.

Door monitoring van het logistieke proces is er een voortdurend inzicht in de status van zendingen en voertuigen en worden klanten geïnformeerd over de tijdigheid van leveringen. Kortom: inzicht in de logistieke prestaties. Als ketenpartner zijn wij zo in staat om de best passende oplossing te zoeken voor de logistieke vraagstukken van de klant. Het ontzorgen en optimaliseren van de logistieke processen staat hierin centraal.”

Duurzaam investeren
Met de economische groei is er een toenemende vraag naar transportcapaciteit en daarmee naar chauffeurs. Met een modern en jong wagenpark (Euro 6) en goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden wil Wolter Koops een aantrekkelijke werkgever zijn en blijven. Daarbij wordt voortdurend gekeken naar mogelijkheden om het logistieke proces verder te verduurzamen door toepassing van innovatieve technologie en het slim gebruiken van verzamelde data.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.   

Voor meer informatie:
Wolter Koops
www.wolterkoops.com/nl/ 
info@wolterkoops.nl  

Rob Riezebos
rob@wolter-koops.com 

Publicatiedatum: