Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Start-up-kwekerij uit München overtuigt horeca met microgreens uit vertical farming

"Wij willen een duurzaam en regionaal alternatief voor cressen bieden"

Tholen - Urban & vertical farming-projecten zijn steeds nadrukkelijker aanwezig in de huidige, moderne landbouw. Ook de Zuid-Duitse metropool München telt sinds kort haar eigen regionale teeltproject: Onder de naam Munich Micros brengt een ambitieus team van innovatieve kwekers duurzame Microgreens in ca. 25 varianten uit lokale teelt op de markt. Na het succes binnen de regionale groothandel en horeca is het nieuwe teeltbedrijf voornemens de productiecapaciteit evenals het assortiment gestaag uit te breiden.

Het succesverhaal begon 4 jaar geleden toen de telers zich verdiepten in de vergevorderde vertical-farming-technologie in Canada en de VS. Zo ontstond het basisidee om eenzelfde teeltproject ook in Duitsland – in de regio München – van de grond te krijgen. “Het thema vertical farming ofwel indoor farming kwam voor het eerst tot leven in mijn eigen keuken. Beetje bij beetje zijn we dit idee gaan uitwerken en betrokken we een testproject waarna ook de eerste productie volgde. Na de positieve feedback van meerdere sterrenkoks kwamen we afgelopen jaar in onze huidige productiehal in München-Planegg terecht. In mei 2018 – na drie jaar van experimenteren – konden we ons bedrijf daadwerkelijk oprichten en hadden we ook een product ter beschikking dat zich met de wereldtop kon meten”, vertelt medeoprichter en bedrijfsleider Kevin Jühlcke.

Binnen de kortste keren heeft het hightech teeltbedrijf een succesvol afzetkanaal kunnen realiseren. Een deel van de oogst wordt direct verhandeld, aldus Jühlcke. "Ons USP is dat we rassen kunnen aanbieden die elders niet verkrijgbaar zijn. Daarbovenop bieden we ook nog eens de garantie van lokale productie. In beginsel is ons product vergelijkbaar met Koppert Cress, tegelijkertijd zijn we welbeschouwd ook tegenpolen. Koppert is immers een reusachtig en industrieel concern: Ons uitgangspunt is daartegenover een duurzaam en regionaal alternatief te bieden.”

Exclusiviteit binnen de groothandel
Het overgrote deel van de microgreens wordt door twee exclusieve groothandelsbedrijven - Hermann Fischer KG und Früchte Feldbrach GmbH – afgezet en komt voornamelijk in de lokale horeca en bij instellingen terecht. Omwille van de regionale productie en de moderne teeltmethoden is de interesse voor de nieuwe productlijn vooralsnog behoorlijk groot, meldt Andre Bukethal namens Früchte Feldbrach, gevestigd aan de groothandelsmarkt München. “Door de exclusieve samenwerking met regionale cFressen-telers hebben we op de groothandelsmarkt een interessant USP. Daarnaast is het voor ons als handelaar ook belangrijk regionale tuinders en hun initiatieven waar mogelijk actief te ondersteunen.”

De nieuwe productlijn maakt niet enkel in München en omgeving naam en faam: Früchte Feldbrach heeft immers intussen ook in de omgeving Regensburg enkele afnemers weten te vinden, aldus Bukethal. “Rond deze tijd stellen horecaondernemers hun nieuwe menukaarten samen en zoekt men om die reden naar nieuwe, regionale specialiteiten die ze kunnen aanbieden. Daarom promoten we het product nog eens nadrukkelijk via mond-tot-mondreclame, alsook via onze vernieuwde bedrijfssite.”

Afzet buiten de regio?
Parallel aan de gestage ontwikkeling van het merk Munich Micros GmbH is het op den duur onvermijdelijk om het product ook buiten de grenzen van de regio te verhandelen. Ook in dit opzicht probeert men een innovatieve oplossing te bieden, waarbij het regionale karakter van de cressen niet in het gedrang komt. Jühlcke: “De volgende stap is natuurlijk, dat we onze producten ook buiten München willen leveren. Idealiter kunnen we de productie op den duur als het ware uitbesteden, waarbij we meerdere indoor farms op de gewenste locaties openen, zodat ook daar regionale cressen verhandeld worden. Het dilemma is dat we in zo’n High Quality-segment verkeren, dat we bij voorkeur niet té groot worden. Op zeker moment is het risico immers dat je zo groot wordt, dat ook de kwaliteit van de producten eronder lijdt.”

Momenteel biedt het terrein nog genoeg mogelijkheden om de bestaande capaciteit uit te breiden. Het telersteam werkt reeds aan een passende, moderne oplossing om deze schaalvergroting te realiseren. “Een van onze eigenaren is automatiseringsexpert en samen werken we aan een concept waarbij we afgesloten containers en zonne-energie kunnen inzetten, zodat we onafhankelijk van de buitentemperatuur kunnen telen. Deze containers kunnen we eventueel ook naar behoefte elders positioneren en de productie op locatie door 1 à 2 medewerkers laten coördineren. Dat is waar we heen willen.”

25 Cressen-varianten, 365 dagen per jaar verkrijgbaar
Op de huidige locatie worden al - onafhankelijk van het weer – continu dezelfde volumes geproduceerd. “Daarnaast kunnen we 12 maanden per jaar dezelfde kwaliteit waarborgen. Met 18 mono-variëteiten en aanvullende mix-soorten bestaat ons kernassortiment inmiddels uit 25 varianten die jaarrond verkrijgbaar zijn. In bepaalde gevallen leveren we ook exclusieve cressen-soorten aan individuele horecaondernemers. Vergeleken met de Koppert Cress-catalogus hebben we ook enkele compleet nieuwe soorten ontwikkeld zoals bladmosterd, basilicummix met 5 soorten en een speciale proteinemix voor de veganistische keuken. De volgende stap is de realisatie van zoete cressen: Zo ontwikkelen we momenteel een nieuwe vorm van tarwegras met een zoete, aangename smaak.”

Er is volgens Jühlcke niet alleen sprake van een duidelijke gezondheidstrend, maar ook de aandacht voor transparantie en de herkomst van producten neemt toe. “Wat steekt er achter een product? Waar komt het vandaan? Dit is samen met de compromisloze versheid het belangrijkste thema binnen de moderne AGF-branche. Alles wat vandaag geleverd wordt, is dezelfde dag in alle vroegte geoogst. Dat betekent, dat onze producten in een tijdsbestek van luttele uren de volledige leverketen doorlopen.” Nu is het zaak dezelfde service ook bij nieuwe producten te kunnen leveren, weet Jühlcke: “Ons assortiment zal zich immers de komende jaren ook in de richting van eetbare bloemen, slasoorten, kruiden en baby-groenten ontwikkelen.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.   

Voor meer informatie:
Munich Micros
www.munich-micros.de 

Kevin Juehlcke
munich.micros@gmail.com 

Andre Bukethal
a.bukethal@fruechte-feldbrach.de