Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Labinot Elshani (Landgard) en Volker Janssen (Frucht Janssen GbR):

“Wij merken in heel Duitsland een gestage uitbreiding van bedekte aardbeienteelt”

Tholen - Momenteel zijn er legio spannende, nieuwe ontwikkelingen gaande in de Duitse aardbeienteelt. Landgard – Duitslands grootste handelsorganisatie – trekt de kar als het gaat om innovatie. Labinot Elshani, algemeen verantwoordelijke voor de AGF-afdeling van Landgard, en Volker Janssen, eigenaar van het teeltbedrijf Frucht Janssen GbR, gingen in april in op enkele vragen over de Duitse sector.


Labinot Elshani

Is er een stijging waarneembaar van het Duitse areaal voor bedekte teelt? En hoe groot is de behoefte aan een verlenging van het Duitse seizoen?
Labinot Elshani: "Wij zien bij onze telers een landelijke trend waarbij de arealen voor bedekte teelt gestaag worden uitgebreid, vooral met behulp van kassen en tunnels. Over het algemeen staat de Duitse retail een verlenging van het Duitse aardbeienseizoen voor. Om die reden onderzoekt Landgard momenteel de mogelijkheden om het seizoen te vervroegen (vanaf maart). Wij kunnen ons zelfs voorstellen dat er op termijn jaarrond Duitse aardbeien beschikbaar zullen zijn.”

Volker Janssen: “De bedekte teelt in Duitsland zit zonder twijfel in de lift en deze tendens zal zich ook in de toekomst verder doorzetten, zeker gezien het feit dat de kwaliteit stabieler wordt en er steeds betere mogelijkheden voor klimaatcontrole voorhanden zijn. Ook vanuit de klant is er behoefte aan seizoensverlenging. Op grond van de hoge energiekosten zijn projecten met belichte teelt in Duitsland echter nog niet gerealiseerd. In andere landen – vooral in België en Nederland – is men wat dat betreft al een stuk verder.”


Volker & Dominik Janssen

Hoe zal de Duitse teelt zich dit jaar manifesteren? Wanneer start naar verwachting het hoofdseizoen?
Volker Janssen medio april: “De oogst zal dit jaar naar verwachting rond week 16 met kleine volumes starten. Dit is circa 5 dagen later dan in 2018.“

Labinot Elshani: "Deze prognose komt overeen met onze andere regionale teeltbedrijven. De oogst in kassen en tunnels start net als afgelopen jaar rond week 16. De verwachte start van het vollegrondsseizoen is sterk afhankelijk van het weersverloop de komende vier weken. Verwacht wordt echter dat we hier rond week 22 zullen beginnen."

Zijn er ontwikkelingen als het gaat om soorten en rassen? Wat zijn momenteel de belangrijkste criteria met betrekking tot de keuze voor een bepaald ras? In hoeverre gaan telers hierbij uit van de huidige klimaatverandering?
Volker Janssen: “Nieuw dit jaar is bij ons het ras ‘Sonsation’ die we wat smaak betreft als zeer goed inschalen. Hoe het ras zich tijdens de teeltfase ontwikkelt, moet de toekomst uitwijzen. Als het specifiek om de bovengemiddelde zomertemparatuur van 2018 gaat, deed het ras ‘Malling Centenary’ het bij ons erg goed. Over de gehele linie kijken wij met name naar smaak en de rode kleur bij de oogst. Onze productiekosten liggen beduidend hoger dan in de zuidelijke landen. Daarnaast hebben wij te maken met de voorgeschreven certificeringen voor Duitse teeltbedrijven.”

Deze omstandigheden leiden ertoe dat men een hogere prijs voor het product moet vragen, vervolgt Janssen. “Wij hechten daarbij wel extra veel waarde aan korte transporten tussen teelt en handel, waardoor we maximale kwaliteit kunnen garanderen. Dit representeren we ook met ons bedrijfsmotto: ‘De bittere smaak van slechte kwaliteit proeft men lang na, terwijl de zoetheid van een lage prijs snel vervlogen is.’"

Labinot Elshani: “Onze Duitse telers letten in het bijzonder op goed smakende en fraaie rassen, die men van importfruit kan onderscheiden. Daarnaast worden vooral vroegrijpe rassen geteeld, waaronder de door Volker genoemde ‘Malling Centenary’."

Is er over de gehele linie een ontwikkeling gaande omtrent het areaal voor aardbeien?
Labinot Elshani: “Het areaal voor bedekte teelt is de voorbije jaren beduidend uitgebreid ten koste van de vollegrondsteelt die duidelijk gereduceerd is. In de regio Rheinland (Noordrijn-Westfalen nabij de Nederlandse grens, red) zitten we momenteel op 16 ha kasteelt, 15 ha bedekte teelt op goten dan wel in tunnels en nog eens 160 ha vollegrondsteelt.”

Waar komt het gros van de aardbeien buiten het binnenlandse teeltseizoen vandaan?
Labinot Elshani: “Naast onze eigen Duitse productie bieden we onze handelspartners voornamelijk Nederlandse, Belgische, Egyptische en Marokkaanse aardbeien aan. Ook bij onze buitenlandse telers zien we dat de aandacht voor bedekte teelt zienderogen toeneemt.”

Welke rol spelen Belgische en Nederlandse kasaardbeien op de Duitse markt?
Labinot Elshani: “Belgische en Nederlandse aardbeien worden met name in het voorseizoen afgezet. Hierbij is het voor ons belangrijk een gerichte handelsstrategie te hanteren voor deze kasaardbeien te hanteren, waarin zowel de belangen van onze binnenlandse telers als de waarde van het product an sich worden gehonoreerd.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.   

Voor meer informatie:
Landgard
www.landgard.de 
Nina Keune
Nina.Keune@landgard.de