"Bio is niet langer een nichemarkt"

Amerikaanse bio-omzet stijgt met 52,5 miljard dollar tot recordhoogte

Bio is aan een opmars bezig. Ook in de Verenigde Staten. In 2018 steeg de bio-omzet naar ongekende hoogte. De Amerikaanse bio-markt bereikte met een omzet van 52,5 miljard dollar (47 miljard euro) in 2018 een nieuw record. Dit betekent een stijging van 6,3% ten opzichte van het vorige jaar. Dit valt te lezen in het 2019 Organic Industry Survey van de Organic Trade Association.

Nieuwe records werden gevestigd in zowel de bio-voedingsmarkt als de bio-non voedingsmarkt. Bio-voedingsafzet kwam op 42,9 miljard euro, wat een stijging van 5,9% is. De afzet van bio-non food steeg met 10,6% naar 4,1 miljard euro. In 2018 steeg de totale voedingsafzet in de VS met 2,3% en de totale non-foodafzet steeg 3,7%.

Klik hier voor een uitvergroting van deze tabel. 

Door toenemende vraag naar transparantie stijgt ook de vraag naar het USDA Organic seal omdat consumenten zich ervan bewust zijn dat bio-certificering niet alleen gemonitord en gesteund wordt volgens officiële eisen, maar dat het ook staat voor non-GMO, geen schadelijke gewasbeschermingsmiddelen of conserveermiddelen.  

Bijna 6% van de voeding die in de VS verkocht word, is nu bio. Consumenten kunnen bio-producten in alle schappen van hun supermarkt vinden. Ze kunnen bio-voeding zelfs bij de kruidenier op de hoek kopen en steeds vaker ook via internet. Bio is niet langer een nichemarkt. 

Laura Batcha van de Organic Trade Association: "Bio is nu de trend. Maar de houding rond bio bevindt zich niet in een status quo. In 2018 was er een verschuiving te zien in de visie van mensen die in de bio-sector werken naar samenwerking en activisme omtrent de rol die bio kan spelen in duurzaamheid en het aanpakken van milieu-initiatieven."

AGF het meest populair
De afzet van bio-AGF steeg tot 15,6 miljard euro in 2018 met een groeiratio van 5,6%. Ter vergelijking: de algehele AGF-sector met zowel bio als conventionele producten steeg slechts 1,7% in 2018.

AGF neemt nu 36,3% van alle bio-voedingsafzet voor z'n rekening. Bio-AGF neemt 15% van alle landbouwproducten die in de VS afgezet werden voor z'n rekening en heeft z'n marktaandeel de afgelopen 10 jaar bijna verdubbeld. 

Landbouwproducten zijn de weg naar bio voor consumenten, vooral voor millennials en jonge gezinnen. Experts in de sector merken op dat steeds meer mensen zich bewust worden van gezondheid en welzijn en dat meer mensen verse producten kopen. 

In de bio-schappen zijn klassieken als wortelen, bladgroenten, appelen en bananen populair. Ook bio-bessen, avocado's, spruiten, bloemkool en tropisch fruit zoals mango's en papaja's stijgen in de lijsten. Naast versproducten staan diepgevroren, conserven en gedroogde AGF aan de winnende kant. 

 

Bron: ota.com  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven