Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek Groenpact en Motivaction:

"Leg link met ondernemerschap en techniek om jongere voor glastuinbouw te motiveren"

Jongeren met ambitie willen best de kas in, zolang ze maar weten wat de sector hen allemaal te bieden heeft. Het leggen van de link met ondernemerschap en techniek kan helpen om jongeren te laten kiezen voor werken in de glastuinbouw of een andere groene sector, concluderen Groenpact en Motivation na een gezamenlijk onderzoek. 

Innovatie, carrièrekansen, persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap: dat zijn belangrijke drijfveren voor jongeren als ze een opleiding of baan kiezen. Dus hoe zit dat in de groene sector? Motivaction onderzocht in opdracht van Groenpact welke afwegingen jongeren maken en wat hun affiniteit met de groene sector is. De uitslag was volgens de onderzoekers opmerkelijk: meer dan de helft van de jongeren staat open voor de groene sector. En net zo opmerkelijk: ze zijn zich niet bewust van de mogelijkheden die de sector biedt. Er zijn drie doelgroepen geïdentificeerd:

  • 27% van de jongeren is breed geïnteresseerd en heeft affiniteit met vrijwel alles wat de groene sector te bieden heeft. Deze groep is makkelijk te bereiken.
  • 30% van de jongeren kenmerkt zich vooral door een sterke interesse in techniek. Maar dat de sector doorspekt is van technische en innovatieve mogelijkheden weten ze niet.
  • Een groep van 43% terughoudende jongeren heeft vooral affiniteit met economie, zorg en welzijn (mens en dier) en helemaal niet met techniek. En ook deze groep is niet op de hoogte van het ondernemende karakter van de sector.

Conclusie: onbekend maakt ook in dit geval onbemind. Jongeren weten weinig over wat de sector ze te bieden heeft en leggen geen link met ondernemerschap en techniek. Meer jongeren in de sector vraagt dus om inzet op andere beeldvorming. Daar valt winst te behalen.

Op 16 mei werd hierover gesproken op de HAS Hogeschool. Lees hier verder.

Publicatiedatum: