Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Delhaize bant plastic verpakkingen op de versafdeling

CEO Delhaize Xavier Piesvaux kondigt vandaag de introductie aan van The Lion’s footprint, een actieprogramma dat hij op alle fronten wil voeren om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit plan bestaat uit drie grote delen: een ambitieuze doelstelling om plastic neutraliteit te bereiken, een neutrale balans op gebied van voedselverspilling verkrijgen en koolstofneutraliteit. Met de hulp van alle medewerkers en aangesloten winkels gaat Xavier Piesvaux de uitdaging aan om van Delhaize de eerste Belgische retailer te maken die zijn ecologische voetafdruk neutraliseert. 

Pionier in het elimineren van zakjes voor eenmalig gebruik
"Wat plastic betreft, zijn we ons ervan bewust dat we ook een deel van het probleem zijn en zullen we werken aan een concrete oplossing", kondigt Xavier Piesvaux aan. "Samen met het team dat zich toelegt op duurzame ontwikkeling hebben we een plan opgesteld waarvan we hopen dat het tegelijk ambitieus, vooruitstrevend en zeer concreet is”. Het doel van Delhaize: een plan opstellen om plastic neutraliteit te bereiken. Delhaize heeft al maatregelen in deze richting genomen. Delhaize was met name de eerste supermarktketen die 10 jaar geleden plastic zakjes voor eenmalig gebruik aan de kassa verwijderde en vanaf 2018 herbruikbare tassen uit fairtrade katoen aanbood als alternatief voor de papieren zakjes in zijn groenten- en fruitafdeling. Om verdere stappen in die richting te zetten en de vooropgestelde neutraliteit te bereiken, heeft Delhaize vijf sterke ambities geformuleerd: tegen 2020 (een jaar vóór de datum vastgelegd door de Europese ontwerprichtlijn) plastic voor eenmalig gebruik verbannen uit haar winkels; plastic zakken aan de kassa’s afschaffen en ook die voor het inpakken van bulkproducten, rPET-verpakkingen gebruiken voor 50% van haar drankverpakkingen tegen 2025, herbruikbare of recycleerbare materialen inzetten voor al haar verpakkingen en tot slot het gebruik van plastic met 25% verminderen tegen 2025. “Daarom zijn we van plan om eerst plastic daar waar het kan te elimineren of te verminderen, vervolgens prioriteit te geven aan recycleerbare verpakkingen en ten slotte te compenseren wanneer niet-recycleerbaar plastic niet kan vermeden worden omwille van voedselveiligheid of de bewaring ervan. En omdat onze planeet niet kan wachten, leggen we ons engagement om plastic neutraal te worden vast op een realistische maar ambitieuze horizon die we in september 2019 zullen bevestigen wanneer de conclusies hebben van onze experts ”

12 ton minder plastic per winkel per jaar
"We bevinden ons nu in de groente- en fruitafdeling van Delhaize Nijvel," legt Xavier Piesvaux uit. "Het is een van de 10 Delhaize-supermarkten die geselecteerd werden om de nieuwe groente- en fruitafdeling te testen. De vernieuwing zit hem in de verpakking, of liever gezegd de afwezigheid ervan”.

In deze 10 testsupermarkten is er 80% minder plastic in de afdeling groente en fruit dan voorheen. Voortaan koopt Delhaize het grootste deel van de groenten en fruit in bulk en die worden, net zoals bij de groenteboer, ook zo aan de klanten aangeboden. “Op deze manier schrappen we gemiddeld 12 ton plastic per supermarkt per jaar. Uiteraard willen wij onze klanten ondersteunen in dit transformatie- en bewustwordingsproces door middel van informatie, inspiratie en beloning”. Zo zijn er nu bijvoorbeeld gratis gecertificeerde papieren zakken of herbruikbare katoenen fairtrade zakken (voor € 0,50) ter beschikking in de afdeling fruit & groenten. Ook gaat het Lion's Footprint-logo zichtbaar zijn in de afdeling om onze inspanningen voor meer duurzaamheid te benadrukken. Vanaf september 2019, na de testfase, zullen de producten in de afdeling fruit en groenten die deze verandering ondersteunen en in lijn zijn met zowel onze kwaliteitseisen als die van onze klanten, stelselmatig in andere Delhaize supermarkten en aangesloten winkels (AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop&Go) worden ingezet. Dit is slechts één van de maatregelen in The Lion's footprint-programma.

Voedselverspilling tegengaan, een engagement dat we al lang hebben
De tweede component, het verminderen van voedselverspilling, houdt Delhaize al lang bezig. Xavier Piesvaux: "Sinds 2012 hebben we een voedselrecuperatieprogramma waarbij we winkelproducten die bijna aan het einde van hun levenscyclus zijn aan voedselbanken en lokale goede doelen schenken.” 2018 was een recordjaar met meer dan 4,3 miljoen uitgedeelde maaltijden. Door de inzet van meer dan 145 lokale verenigingen werd 2905 ton voedsel gered. De inspanningen van Delhaize met betrekking tot voedselinzamelingen en - schenkingen worden maximaal versterkt binnen de bestaande voedselveiligheidsnormen. Wat niet weggeschonken kan worden, zal ook in de toekomst gebruikt worden voor energieproductie (biomethanisering). Hiermee, willen we ook een neutrale balans op gebied van voedselverspilling bereiken.

44% minder CO2-uitstoot sinds 2008...... een koolstofneutrale balans tegen 2021
De derde doelstelling van dit programma is het bereiken van een CO2-neutrale balans in twee jaar tijd. "Met betrekking tot onze CO2-balans gaan we tegelijkertijd en op verschillende niveaus de strijd aan: op het hoofdkantoor, in de winkels, bij de leveranciers en natuurlijk bij het goederentransport.” Sinds 2008 is de uitstoot van Delhaize al met 44% verminderd, maar daar eindigt het niet. Om haar voetafdruk te berekenen en een reductieplan op te stellen, werkt Delhaize samen met CO2logic. “Zo zijn we van plan ons mobiliteitsbeleid te herzien en duurzamer te maken.” De bedoeling is om het hoofdkantoor en de winkels volledig CO2-neutraal te maken dankzij nieuwe technologieën, apparatuur, groene energie en veranderingen in het gedrag van elk van de werknemers die dagelijks zullen worden gestimuleerd. Het is ook voorzien om de bevoorradingsketen te herzien en te optimaliseren door nieuwe technologieën voor transportmiddelen te promoten en nieuwe leveringswijzen te introduceren zoals bijvoorbeeld de voorkeur voor dubbeldeksvrachtwagens. Voor het koeltransport maken we gebruik van cryotechnologie, een oplossing met een gerecycleerd natuurlijk koelmiddel. Vanaf juni zal Delhaize, voor de laatste kilometers tot haar Fresh Atelier in Brussel, de bakfiets gebruiken via haar partner urbike. Tot slot zal Delhaize haar leveranciers via een pact voorstellen om bij te dragen bij het waarmaken van haar ambitie.”

 

 

Publicatiedatum: