Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco de Winter en Meryem Deniz, BDO:

"Corruptierisico vaak groter dan bedrijven denken"

Tholen - Grote contante geldstromen, ongebruikelijke transacties, een tussenpersoon die in het buitenland een fikse fee rekent voor zijn onduidelijke diensten; ook in de AGF-handel brengt internationaal ondernemen risico's met zich mee. "Je bent als bedrijf verantwoordelijk als je niet kritisch genoeg bent", waarschuwen Wilco de Winter en Meryem Deniz van BDO. In dit interview geven ze tips welke interne maatregelen bedrijven kunnen treffen.

"De laatste jaren is er een verhoogde aandacht voor zaken als corruptierisico, deels vanuit de regelgeving, deels vanuit de overheid. Soms wordt een deel van de verantwoordelijkheid hiervoor bij de accountant gelegd, maar met name ook bij de bedrijven zelf is alertheid geboden of er indicaties zijn voor misstanden", vertelt Meryem. "Lang niet altijd is duidelijk of een factuur naar klant A ook daadwerkelijk door klant A wordt betaald. Als het geld niet van je afnemer komt, kun je jezelf als organisatie afvragen waarom een net bedrijf dat zou doen. Een boekhouder die een betaling niet meteen kan plaatsen, moet direct alert zijn."

"Let wel, we spreken hier niet over de overduidelijk frauduleuze praktijken. Maar we zien wel dat veel bedrijven onbewust onderdeel kunnen uitmaken van corrupte praktijken en daarin grote geldstromen faciliteren. Aandacht voor omschrijvingen bij betalingen en de ‘routing’ van geldstromen zijn hierbij van belang. Als het gaat over de ‘routing’ wordt hier bedoeld dat je als organisatie niet onnodig veel geldstromen via jou organisatie moet laten lopen. Nederlandse organisaties worden immers internationaal als betrouwbaar aangemerkt en daarmee populair als ‘penvoerder", betoogt Wilco. "Voor bedrijven is het dan ook belangrijk dat ze beleid hierop maken. Daarin kan bijvoorbeeld aan de orde komen wie je als klant wil hebben. Dat valt niet altijd met een schaartje te knippen, maar je kunt wel stapjes in de goede richting zetten door onder meer procedures te formaliseren.

"Natuurlijk is niet elke ongebruikelijke transactie een witwaspraktijk, maar ondernemers zijn niet gek. Op het moment dat iets niet in de haak voelt, moet men aan de bel trekken of externe kennis inschakelen om de transactie te beoordelen. Gelukkig zien we dat bedrijven steeds alerter worden. Maar dat is ook terecht. De gevolgen kunnen namelijk groot zijn. Een strafrechtelijk onderzoek kan een grote impact hebben op een bedrijf. Denk niet alleen een mogelijke geldboete, maar ook de reputatieschade die een bedrijf kan oplopen. Daarom is het zo belangrijk dat je intern maatregelen treft en zo de risico's aan de voorkant dichttimmert", aldus Meryem.

Natuurlijk snappen we dat bedrijven niet in één dag hun business kunnen veranderen, maar het minste wat ze kunnen doen is zich goed voorbereiden als ze een nieuwe markt aanboren. Het is zo belangrijk dat je je zakenpartners kent. Neem bijvoorbeeld, een markt als Iran: Hier kan waar mogelijk veel geld worden verdiend , maar met die keuze sluit je wel andere afzetmarkten uit", waarschuwt Wilco. 

"Juist omdat sommige bedrijfsprocessen als jaren zo lopen, zijn bedrijven zich niet bewust dat bepaalde transacties als ongebruikelijk worden gedefinieerd. In Nederland kennen we heldere spelregels, waarbij we met elkaar contracten opstellen en geld overmaken naar de bankrekening. Maar dat is in het buitenland niet altijd zo. Daar krijg je te maken met hele andere spelregels, zoals veel contant geldverkeer, tussenpersonen waarvan de rol niet altijd helder is. Daarom adviseren we bedrijven zich goed te verdiepen in de cultuur van het land waar zaken mee wordt gedaan. Wat zijn de waarden, normen en gewoontes met betrekking tot afspraken, giften en betalingen. Pas dan weet je met wie je zaken doet en kun je een vergelijking maken met de Nederlandse situatie."

Voor meer informatie:
Wilco de Winter / Meryem Deniz
BDO
+31 (0)70 3380756
wilco.de.winter@bdo.nl 
Meryem.Deniz@bdo.nl
www.bdo.nl/nl-nl/branches/flowers-food