Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gunther de Boelpaep, DBS NV:

“De Duitse groothandelsmarkt blijft belangrijk, alleen al vanwege het persoonlijk contact”

Tholen - “Er wordt al jaren geroepen dat de Duitse groothandelsmarkten zullen verdwijnen, maar voorlopig is daar nog weinig sprake van”, vertelt Gunther de Boelpaep van exporteur DBS NV uit Sint-Katelijne-Waver. Het bedrijf belevert groothandelsmarkten en de retail met een compleet pakket kasgroenten aangevuld met een zo mogelijk nog diverser AGF-pakket. “Wel verwacht ik dat de groothandelsmarkten zich zullen gaan centreren. Per regio zal er op termijn, denk ik, nog één overblijven, daar waar er nu soms nog drie op een zakdoek liggen.”

De groothandelsmarkt blijft een belangrijke speler, zo is Gunther overtuigd, al is het alleen al vanwege het persoonlijk contact. “Je ziet toch wel de trend dat er steeds meer kleinere winkels opkomen, ook hier in België. Dat lijkt het gevolg van een bepaalde drang naar sociaal contact, typisch iets wat bij kleinere winkels hoort die van oudsher op groothandelsmarkten inkopen. Voor de detailhandel blijft de groothandelsmarkt belangrijk.”

Eigen teelt
Die groothandelsmarkten hebben de laatste jaren, net als de Duitse retail, steeds meer keuze uit eigen Duits product. Toch verwacht Gunther niet dat het direct effect heeft op de vraag naar Belgisch of Nederlands product.  Ook ’s winters gaat er vanuit Spanje meer en meer product rechtstreeks naar de Duitse groothandel.

“Niet alles is ten allen tijde in Duitsland voorradig, dus blijven er nog genoeg kansen over voor exporteurs zoals wij. Wel zie je steeds meer retailers met bepaalde telers samenwerken. Telers waarvan wij in het verleden hun afzet nog verzorgden. Op zich is dat geen probleem. Ik denk dat onze samenwerking met retailer en teler een combinatie zal worden naar de toekomst toe. Er zal sowieso een goede balans gevonden worden tussen alle partijen, zodat we efficiënt, punctueel en kwalitatief de consument nog beter kunnen bedienen. Wijzelf werken in Spanje met ons eigen bedrijf Global Agro Produce, die voor ons kasgroenten telen. Op die manier kan je makkelijker en sneller inspelen op vragen van de klant.”

De trend dat de consument lokaal product wil hebben, speelt Duitse telers wel in de kaart. “Wij moeten ons vooral onderscheiden op het gebied van service en kwaliteit. Dat zijn onze belangrijkste troeven naast een zo compleet mogelijk AGF-pakket. Ook versheid en traceerbaarheid worden steeds belangrijker. Door te werken met zoveel mogelijk dagdagelijks product en een eigen inpakstation spelen wij hierop in. Ook verpakkingen worden steeds ecologischer, waardoor in de toekomst plastic verpakking volledig zal worden herbekeken. Biologisch product komt ook steeds meer om de hoek kijken. Hier zien we ook een positieve trend die alleen maar versterk zal worden, zeker als het prijsverschil ten opzichte van conventioneel product kleiner wordt.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.  

Voor meer informatie:
DBS nv
www.dbs-nv.be 

Gunther de Boelpaep
gunther@dbs-nv.be