"Het voordeel van laat planten is dat er veel warmte en licht is en dat het allemaal heel snel gaat." Dat zegt zakelijk directeur Vijay Randhawa van Perpetual Vegetable Co, het merk van Randhawa Farms. Het Canadese bedrijf heeft onlangs een nieuwe kas van 15 hectare in gebruik genomen en Vijay vertelt over deze uitbreiding.
Familiebedrijf
De familie Randhawa verbouwt al meer dan een kwart eeuw groenten in de provincie Brits-Columbia (BC). Het bedrijf is uitgegroeid tot een groot bedrijf dat op 76 hectare komkommers en paprika's teelt. Eerder dit jaar lanceerden ze hun eigen merk: 'Perpetual Vegetable Co.'
De nieuwste toevoeging aan het bedrijf is een grote kas van 15 hectare, waarin net planten zijn geplaatst. Vijay laat zien dat de planten het goed doen in hun nieuwe huis. "Ze zijn in slechts zes dagen geworteld. We hebben de laatste tijd een hoog licht- en temperatuurniveau gehad, wat een aantal uitdagingen kan opleveren voor de opkomende planten, maar we hebben een zware laag ReduSol op ons glas aangebracht om dat te vergemakkelijken. Het voordeel van laat planten is dat er veel warmte en licht is en dat het allemaal heel snel gaat."
De planten groeien op steenwol zodat het team het water eerder kan recirculeren. "Onze planten groeien gezonder en sterker dan met andere oplossingen."
In In de nieuwe kas wordt Gina geteeld, een paprikaras van Syngenta. "De smaak, de kwaliteit en de dikke, zware structuur waren voor ons doorslaggevend bij de keuze voor deze paprika," zegt Vijay. "De paprika's zijn al gezet en de kwaliteit is goed. We zijn van plan om de eerste of tweede week van juni te plukken."
Omdat dit betekent dat het een korter seizoen wordt - iets meer dan zes maanden in plaats van de normale productie van negen maanden - worden er enkele aanpassingen in de teelt gedaan. "Omdat de teelt dit seizoen snel gaat, zullen we de planten snoeien om te voorkomen dat er te veel planten zijn en om voldoende energie voor elke plant mogelijk te maken."
Hoogste in BC
De nieuwe kas is de hoogste in BC op deze schaal. "Het zorgt voor een betere vocht- en temperatuurbeheersing met behoud van een goed microklimaat voor onze paprika's," legt Vijay uit.
En er is meer. Kava Technologies, een bedrijf dat eigendom is van de familie, is een samenwerking aangegaan met een wereldberoemde motor/ventilatorfabrikant en heeft een luchtcirculatieventilator ontworpen. "Deze ventilator heeft een minimale voetafdruk qua vermogen en maakt gebruik van gepatenteerde technologie om de beste luchtstroom in de kas te creëren voor gelijkmatige temperaturen en het behoud van het microklimaat. Kava Technology is van plan om deze ventilatoren zeer binnenkort op de markt te brengen.
Vijay legt uit hoe ze ook geluk hebben gehad en op een artesische waterbron zijn gestuit, zodat ze niet afhankelijk zijn van stadswater. "Water is de levensader van de landbouw en een betrouwbare bron is voor ons van het grootste belang."
Koeling
Naast de uitbreiding van de kas wordt er ook een nieuwe verpakkingslijn gerealiseerd. Deze zal volgend voorjaar operationeel zijn. De nieuwe koelinstallatie is al in gebruik genomen. "De koeling is klaar en we hebben extra koelinfrastructuur toegevoegd. We hebben ook een luchtsterilisatiesysteem in onze koeling geïnstalleerd om de houdbaarheid te verlengen. We zijn klaar voor de zomer!" zegt Vijay.
Het mag duidelijk zijn: het gaat snel met Perpetual Vegetable Co. Wat is hun geheim? Vijay lacht. "Geen geheimen hier! We proberen het eenvoudig te houden door onze bedrijven in de buurt van elkaar te plaatsen."
Al hun bedrijven, behalve die waar hun huis bij staat, liggen allemaal binnen 3 km van elkaar. "Door deze nabijheid kan ons team elke dag elk bedrijf bezoeken als dat nodig is. Onze familie doet de teelt zelf. Wij begrijpen dat een consistente productie van hoge kwaliteit het belangrijkste ingrediënt van ons succes is, dus we houden onze teeltvaardigheden altijd up-to-date."
Toch zijn er bij snelle groei uitdagingen te vinden. "De grootste uitdaging bij uitbreiding is het vinden van lokaal personeel met ervaring in de groenteteelt," zegt Vijay.
Veel talent is samen met de glastuinbouwers overgestapt op cannabis. "We zijn sterk afhankelijk van werknemers uit Guatemala, India en Mexico en het kan moeilijk zijn om goedkeuring te krijgen voor het binnenhalen van werknemers en het bouwen van huisvesting voor hen vanwege de wetgeving. Wij pleiten ervoor dat onze gemeentelijke, provinciale en federale overheid dit proces gemakkelijker maakt voor de glastuinbouw. Daar zijn namelijk meer mensen per hectare in dienst dan welke andere vorm van landbouw dan ook."
De familie Randhawa
Eeuwigdurend groentenmerk
De geteelde paprika's worden ook verkocht onder het nieuwe merk Perpetual Vegetable. Dit nieuwe merk is eerder dit jaar gelanceerd. "We kijken er echt naar uit om al onze paprika's te verpakken onder ons nieuwe merk, dat volgens ons echt de essentie weergeeft van wat we doen," zegt Vijay. "We zijn bijna door onze bestaande verpakkingsvoorraad heen en zijn van plan om in juni te beginnen met het verpakken onder het merk Perpetual Vegetable."
De producten van Randhawa onder het merk Perpetual Vegetable Co. zijn verkrijgbaar bij Oppy.
Voor meer informatie:
Kelsey Van Lissum
Oppy
Tel: +1 (604) 461-6779
kelsey.van.lissum@oppy.com
www.oppy.com