Spaanse Unica Group bestaat tien jaar

Diego Calderón, onderdirecteur van de in Almería gevestigde coöperatie Unica Group, die 15 bedrijven en meer dan 3.000 leden verenigt, heeft een interview gegeven aan de organisatie van Fruit Logistica, om in te gaan op het tienjarig bestaan van de coöperatie.

Tijdens dit interview prees Diego de huidige strategie, die het mogelijk heeft gemaakt om de jaarlijkse winst met 20% te verhogen door kosten te beperken en efficiënter te werken. Met trots stelde Calderón dat de coöperatie een aanbod van "meer dan honderd soorten groenten" heeft. "Ons idee is om te blijven groeien, zowel in volume als in assortiment". Om te blijven groeien, wil de organisatie nieuwe partners aantrekken, zodat er nieuwe exportbestemmingen bereikt kunnen worden. Daarnaast heeft Unica Group de Gea Fresh lijn ontwikkeld, waaronder de biologische producten van de coöperatie zullen worden afgezet.

Door zich te verenigen, zijn telers er tevens in geslaagd om economische verliezen te voorkomen en om problemen die zijn gerelateerd aan planning of aan weersomstandigheden beter aan te kunnen pakken.

Unica Group zet momenteel alle seizoensgroenten af. Het gaat onder andere om paprika's en tomaten, waarin de coöperatie een uitgebreid aanbod heeft. De komkommer is echter het sterproduct van de coöperatie. "We zijn telers van Almería-, midi- en snackkomkommers. Deze variëteiten zijn goed voor ongeveer 15% van het totale volume volgens gegevens van het seizoen 2017-2018 en worden volledig voor de export bestemd", stelt Diego. De komkommers worden verzonden naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Scandinavië en Frankrijk, verpakt als snack of onder het take-away concept.

In navolging van de laatste trends op het gebied van voeding in de landen van bestemming, teelt de coöperatie snackkomkommers, en zet deze af onder het merk Mycubies. Mycubies staat voor een gezonde en verse snack met weinig calorieën, die gemakkelijk te consumeren is: ideaal om op elk moment van de dag groente te kunnen eten

Daarnaast zijn de traceerbaarheid van producten en het gebruiken van steeds duurzamere verpakkingen prioriteiten voor Unica Group, vertelt Diego. "We doen er alles aan om het gebruik van plastic in onze producten te verminderen aangezien we streven naar een grotere duurzaamheid".

De meest recente toevoeging aan het assortiment van het bedrijf zijn de gedroogde groenten- en fruitsnacks van het merk buenOh!. Deze worden vermarkt in verpakkingen van 15 gram en worden bereid met een vernieuwende dehydratateringstechniek op lage temperatuur. Hierdoor ontstaat een smaakvol product met een knapperige structuur, waar de markt goed op gereageerd heeft.

Diego Calderón heeft vertrouwen in de toekomst van de coöperatie en zijn groei. Unica Group zal volgend jaar opnieuw deelnemen aan de Fruit Logistica beurs om zijn nieuwe en succesvolle producten te presenteren.


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven