Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Zegwaard (STAP) & Timo Huges (FloraHolland) spreken bij ledenbijeenkomst LTO Glaskracht:

"Zorg dat je klant geld kan verdienen met je product"

Tholen - STAP-voorzitter Jan Zegwaard ligt echt niet meer wakker van cynische geluiden uit de sector. "Iedereen heeft een mening en roept dat hij wel weet hoe er een oplossing moet komen, maar niemand neemt de regie in handen. Wij ondernemen tenminste actie."”

Zegwaard gaf afgelopen donderdag een inleiding over STAP tijdens de ledenbijeenkomst van LTO Noord Glaskracht. De missie van STAP, het realiseren van een structureel gezonde rendementspositie voor alle marktgerichte producten van glasgroenten, sloot perfect aan op het centrale thema van de dag: prijsdruk en rendement.


FloraHolland directeur Timo Huges, dagvoorzitter Monique Ooms en STAP-voorzitter Jan Zegwaard.


Ook FloraHolland-directeur Timo Huges was uitgenodigd om de bedrijfsvisie van zijn coöperatie toe te lichten. De manier waarop FloraHolland een beter rendement voor haar telers probeert te bereiken, toont zowel overeenkomsten als een onderling contrast met de missie van STAP. Het was dan ook de aanleiding tot inspirerende discussie. Het duurde niet lang totdat vanuit de zaal de vraag kwam of de groentenafzet niet gebaat is bij de terugkeer van de veilingklok, het instrument wat bij FloraHolland nog altijd de basis vormt van de prijsvorming.

"Het blijft gemakkelijk om meteen weer over die klok te beginnen"”, vertelde Zegwaard. “"Zodra het onderwerp prijsvorming aan de orde komt, begint men over die 'goede oude tijd' van de veilingklok. Dat is allemaal best leuk die klok, maar het zal uiteindelijk weinig waarde toevoegen aan ons afzetmodel. Dankzij die klok hebben wij nooit geleerd om nee te zeggen, want de laagste prijs op de klok, dat was je laagste prijs. Het is nu tijd om als teler zelf inzicht te gaan krijgen in de markt. Neem de regie in handen en bekijk samen met je afzetorgaan hoe je een betere prijs voor je product kunt krijgen."


Jan Zegwaard & Timo Huges

Zegwaard prees onverminderd fanatiek het belang van de STAP-workshops aan. Een aanwezige teler in de zaal merkte op dat het grootste probleem blijft dat de Nederlandse telers elkaar het verlies nog niet eens gunnen. "Juist daarom is onze workshop zo belangrijk", was de reactie van Zegwaard. "Eerst zal er inzicht moeten komen. Het blijft hartstikke moeilijk voor ons om iedereen hiervan te overtuigen en soms lijkt het aan dovemansoren besteed, maar wij zijn ervan overtuigd dat het bij zal dragen aan een structurele verandering."

Timo Huges zei dat de sierteeltketen de ontwikkelingen in de groentesector nauwlettend in de gaten houdt. "Wij hebben natuurlijk bij het verdwijnen van de klok in de AGF ons afgevraagd of wij niet moesten volgen. Achteraf lijkt het verstandig dat we dat niet gedaan hebben, als je kijkt naar hoe het is uitgepakt in de groenten. Zegwaard vulde hierop aan dat de toenmalig verkeerde start van de Greenery vooral is afgebroken door de telers zelf. "De bloementelers keken in het verleden nog wel eens jaloers naar het blok in de groenten", aldus Zegwaard. "Tegenwoordig lijkt dit eerder een blok aan het been. De randvoorwaarde om een blok te kunnen behouden, zijn steeds verder verlaagd en dat is de totale kwaliteit niet ten goede gekomen. Het is nu zaak om je als teler te onderscheiden om een beter rendement te realiseren. Alleen het verlagen van de kostprijs is echt niet de juiste optie."

Zegwaard sloot af met de boodschap om ook een open communicatie te behouden met de afnemer. "Ga in overleg, leg je kostprijs voor aan die super en vertel ook waarom dat je kostprijs niet naar beneden kan. De retail wil niets anders dan zoveel mogelijk verkopen en dat gaat prima met een goed en kwalitatief product in de hand. Je moet het je klant zo aantrekkelijk mogelijk maken en ontzorgen. Wij moeten er als telers voor zorgen dat je klant geld kan verdienen met onze producten doordat ze kwalitatief en onderscheidend zijn. Uiteindelijk begrijpt de klant dan echt wel dat hier een bepaald prijskaartje aan vast hangt."