Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marco Romein, Snijpunt:

“Sterke groei halffabricaten maakt arbeidsvraagstuk tot een uitdaging”

Tholen - Vorig jaar maakte Harvest House bekend het nabijgelegen Snijpunt volledig over te nemen om zo te groeien in de markt voor gezonde gemaksvoedingsproducten. Volgens commercieel directeur Marco Romein van Snijpunt biedt deze stap veel mogelijkheden. “Hierdoor hebben onze klanten een nog directere toegang tot de bron en zijn we jaarrond verzekerd van hoogstaand product, geteeld volgens Nederlandse kwaliteitsstandaarden.”

Snijpunt is specialist in de verwerking van groenten tot halffabricaten voor groentensnijbedrijven, cateraars, foodservice leveranciers en salade- of maaltijdproducenten. “Jaren van dubbele groeicijfers, zowel in paprika halffabricaat als in onze andere producten, zorgden ervoor dat een verdere uitbreiding noodzakelijk was. Uit de nieuwbouw die momenteel wordt gerealiseerd, blijkt de bereidheid die Harvest House heeft om te investeren in de toekomst. Deze uitbreiding biedt kansen voor onze gezamenlijke ambities”, vertelt Marco.

Geen intern transport in de fabriek
In januari werd de eerste paal voor de nieuwbouw geslagen. Naast de huidige locatie van het groentensnijbedrijf komt er 1.900 m2 bij.  Met de nieuwbouw wordt de productieruimte uitgebreid naar ruim 3500 m2 en is er plek voor twee extra docks. “Maar deze productieruimte kunnen we nog veel efficiënter benutten dan voorheen met dank aan verregaande automatisering. Producten en fust worden automatisch aangevoerd, waardoor er geen interne transportmiddelen meer in de fabriek hoeft te komen en we de routing van de productie verder optimaliseren. Alles komt automatisch op de plaats van bestemming. In tegenstelling tot het verleden komen de producten aan de ene kant het gebouw in en gaan ze er aan de andere kant uit, zodat het gesneden product altijd gescheiden is van de grondstoffen”, vertelt de commercieel directeur.

“We hebben er bij de nieuwbouw voor gekozen om het nieuwe vloeroppervlakte aan te wenden als verwerkingsruimte, omdat we middels toegang tot de bron just-in-time product kunnen afroepen. Voor de aanvoer van paprika’s werkten we al jarenlang met Harvest House samen. Nu we onderdeel uitmaken van de groep, kunnen we ook de overige glasgroenten aanbieden aan onze klanten. Paprika’s zijn al vanaf de start het hoofdproduct van Snijpunt. Radijs, bloemkool en broccoli maken de top-4 compleet. “De toenemende interesse in producten als bloemkool- en broccolirijst, zijn voor ons erg interessant”, vertelt Marco. “Verder schonen we bosuien voor onze klanten en leveren we handgeschilde rettich.

Snijpunt focust zich volledig op halffabricaten, ofwel voorgesneden groenten die direct klaar zijn voor verdere bewerkingen. “Dat is een strategische keuze. We gaan bewust niet op de stoel van onze klanten zitten”, vertelt Marco. “Wij zien onszelf als partner van het groentensnijbedrijf. Onze klanten maken een weloverwogen afweging tussen zelf intern snijden of uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven. Daarom is het aan ons de taak om toegevoegde waarde te leveren door efficiënt te produceren, flexibel te zijn en de sourcing jaarrond op orde te hebben. Het feit dat we nu onderdeel van de Harvest House coöperatie zijn, stelt ons in staat om te voldoen aan klantspecifieke certificeringswensen en de toegenomen vraag van ketencertificering. Onze sourcing is zo ingericht dat we te allen tijde uit tenminste twee landen ons product betrekken om leverbetrouwbaarheid te kunnen garanderen. Zo betrekken we in de winter ook producten uit Spanje, Marokko en van één van de Harvest House telers in Tunesië.”

Sjaslieks
Een uitzondering op de halffabricaten vormen de sjaslieks, die het bedrijf exact in de snit 30/30 aan haar klanten levert. “Als ze voor morgen 30 graden opgeven, gaat de verkoop van sjaslieks gelijk maal vier. Die lead times zijn zo kort, dat je niet met tussenschakels kunt werken. Deze markt beleveren we dus zelf in Nederland, België en Duitsland. Waar de sjaslieks voorheen door onze klanten handmatig werden geproduceerd, worden er nu veelal robots ingezet. Omdat zowel paprika als ui rond is, is het een hele uitdaging om exacte blokjes van 30x30 mm te produceren. Het product wordt door zelfontwikkelde machines zo gesneden dat de bolling van de uien en paprika’s niet terug te zien is in het eindproduct.”

De klantenkring van Snijpunt bevindt zich van Zweden tot Zuid-Duitsland en van Engeland tot het oosten van Duitsland. “In feite overal waar we binnen een dag kunnen komen. We proberen namelijk al onze klanten ’s ochtends vroeg te leveren, zodat er geen reductie in de houdbaarheid optreedt”, vertelt Marco.

Hoewel de convenience-markt in de Duitse retail nog in de kinderschoenen staat, ziet hij de afzet wel groeien. “Nu heb ik niet veel retailklanten, onze klanten zitten veel meer in het foodservice- en out-of-home-kanaal. Die afname is nog lang niet zo hoog als in Nederland, maar vertoont wel een flinke groei. Onze omzet stijgt er fors en in het geval van broccoli en bloemkool is die zelfs verdubbeld. Ondanks dat de diepvriesbroccoli- en bloemkoolroosjes er een goede reputatie hebben, wint het verse product steeds meer aandeel.”

In de biologische productie ziet het bedrijf geen toekomst. “We zijn SKAL-gecertificeerd, maar doen er niets mee. Naast de extra kosten voor de duurdere grondstoffen hebben we bij biologische producten met enorme omsteltijden te maken omdat alle batches afgescheiden over de productieband moeten. Dat is voor ons geen rendabele operatie”, aldus Marco.

“Door de autonome groei van onze vaste klanten maken we al zulke groeicijfers, dat het voor ons meer focus heeft om de bestaande klanten tevreden te houden dan nieuwe markten aan te boren. Een uitdaging is daarom om onze medewerkers aan ons te binden. We hebben hier in de winter 40 tot 50 mensen aan het werk en dat loopt op tot 90 mensen in het barbecueseizoen. Ook ons is het niet ontgaan dat het arbeidsvraagstuk steeds uitdagender wordt. De uitdaging voor het komende seizoen zit erin om voldoende gemotiveerde productiemedewerkers te vinden en te binden. Zeker als je bedenkt dat onze klanten dezelfde problemen ervaren en wij daardoor duidelijk merken dat zij steeds meer bereid zijn het voorwerk -productie van halffabricaten - aan ons uit te besteden. Voor ons dus belangrijk om dit goed georganiseerd te hebben.”  

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.  

Voor meer informatie:
Snijpunt
www.snijpunt.nl 
info@snijpunt.nl 

Marco Romein
m.romein@snijpunt.nl