Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Arjan de Bruin, Van Ooijen Transport:

"Toelating LZV's in België scheelt uitstoot en voertuigbewegingen"

Tholen - Na vele jaren van lobbyen en wachten, was het begin dit jaar zover: bijna 20 jaar nadat in Nederland de eerste Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie (LZV) de weg op ging, werden in januari de LZV's ook op verschillende trajecten in Vlaanderen toegestaan. Voor Groenten en Fruit Transport Van Ooijen was de toelating van de LZV's in België een uitkomst. "Uiteindelijk scheelt dat fors in ons aantal voertuigbewegingen. We rijden dagelijks met behoorlijke volumes naar dezelfde bestemmingen in België en hebben hierdoor minder vrachtwagens nodig, wat ook het milieu ten goede komt", constateert Arjan de Bruin.

Dagelijks transporteert Van Ooijen vanuit het Westland via Barendrecht naar België. De belangrijkste bestemmingen zijn Antwerpen, Brussel, Sint Katelijne Waver, Zellik, Mechelen, Lot (Beersel), Halle, Nijvel, Courcelles, Charleroi en Fleuris. En via BelOrta (Sint Katelijne Waver) en Coöperatie Hoogstraten weer terug naar Nederland. De vervoerder besloot dan ook om snel in een LZV te investeren. "Nu hebben we één LZV van en naar België rijden, maar de insteek is zeker om dit aantal de komende tijd te gaan uitbreiden.

"Voorlopig is de bottleneck dat er nog niet al te veel gebieden in België zijn vrijgegeven voor LZV's en die besluitvorming verloopt nogal stroperig. Halfjaarlijks worden er zo'n dertig nieuwe trajecten vrijgegeven, dus we hopen snel meerdere gebieden te kunnen bereiken", vertelt Arjan. Zo mag de vervoerder die kind aan huis is bij de Belgische retailers, maar ook naar de veilingen in België rijdt, nog niet de korte op- en afrit Mechelen-Noord naar BelOrta nemen met de LZV. "Dit weten we wel te ondervangen door naar Mechelen-Zuid te rijden en met een andere trekker de trailers weg te brengen, maar ideaal is dat natuurlijk niet. Terwijl de LZV wel gewoon naar Roeselaere mag rijden."

Nog meer winst om het aantal vrachtwagens te reduceren, zou er volgens Arjan te behalen zijn als er beter wordt samengewerkt in de hele keten. "Supermarkten hebben hun mond vol van vergroening en ketensamenwerking, maar houden tegelijkertijd halsstarrig vast aan hun eigen losschema's. Als hierin beter samengewerkt zou worden, valt er nog veel meer te combineren. Maar het is lastig om de dialoog hierover op gang te brengen. Handelsbedrijven zijn vaak al blij dat ze überhaupt een retailer mogen beleveren en zullen hun handen niet vuil maken aan een discussie over de lostijden. Maar een betere integrale samenwerking op dit punt zou zeker leiden tot minder congestie op de weg."

Voor meer informatie:
Arjan de Bruin
Van Ooijen Groenten & Fruit Transport
Koopliedenweg 3
2991 LN Barendrecht
Tel: 0180-745480
arjan@vanooijentransport.nl
www.vanooijentransport.nl