Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Els van Herpen-Claessens, manager Klokverkoop bij ZON:

"Spaans seizoen laat wisselend beeld zien"

Hoewel de aanvoer van sommige producten zoals bijvoorbeeld broccoli en courgette nog wel even doorloopt, is het vierde ‘Spaans seizoen’ voor de ZON klok zo goed als voorbij. Els van Herpen-Claessens, manager Klokverkoop bij ZON, maakt de balans op van het seizoen 2018/2019.

In week 9 en week 10 werd al gestopt met de aanvoer van aubergines en komkommers , in de daarop volgende weken gevolgd daar producten als onder meer rode en gele paprika . Zit het seizoen er nu (eind april, JC) dus op? ‘Nou nee, vorig jaar gingen we bijvoorbeeld met courgette door tot en met week 19, en met broccoli tot en met week 22. Het hangt mede af van de interesse en de vraag van onze klanten en van de beschikbaarheid van het Spaans product. Dus we stoppen gefaseerd en productafhankelijk kun je zeggen. Overigens net als in de voorgaande jaren’, aldus Els.



Is er al een voorlopige totaalbalans op te maken als we kijken naar de prijsvorming en kwaliteit van de aangevoerde producten? ‘Het seizoen kwam bij de start in november de eerste weken moeizaam op gang, net als overigens vorig jaar. Zo was er bij met name komkommers in de weken voor Kerstmis echt een groot overschot in de markt, en dan weet je dat dat gevolgen heeft voor de prijsvorming. We hebben op dat moment besloten om het volume voor begin januari in neerwaartse zin aan te passen, hopende dat de prijsvorming weer wat aan zou trekken. Gelukkig had dit het gewenste resultaat, met een positieve uitschieter in week 2 .

Door het mooie zonnige weer eind februari in Nederland, kwam de aanvoer van een aantal Nederlandse producten versneld op de markt, waardoor de interesse voor de betreffende Spaans producten snel minder werd. We hebben toen de keuze gemaakt om dan ook te stoppen met de aanvoer van deze Spaanse producten.. Al met al laat het voorbije seizoen een nogal wisselend beeld zien’.

Kwaliteit
Was het voorbije seizoen qua volume en prijsvorming dus wisselend, de kwaliteit kon gelukkig als goed en standvastig worden betiteld. Els van Herpen: ‘Ja, de kwaliteit was gewoon goed, waardoor we gedurende het seizoen minder klachten hadden dan vorig jaar en daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Onze doelstelling om qua volume 20 á 30 procent te gaan groeien hebben we dit seizoen helaas niet gehaald, vanwege het besluit om voor sommige producten het volume bewust omlaag te brengen begin januari.. Daardoor verwacht ik dat we qua volumegroei op zo’n 5-10 procent uit gaan komen ten opzichte van vorig jaar’.

Rondje 'coöperaties' om te evalueren
Begin mei gaan Els van Herpen, Wouter Willems en Michiel F. van Ginkel net als de voorgaande jaren weer een ‘rondje coöperaties’ doen en daarbij samen met de directies van de coöperaties waar ZON mee samenwerkt, te gaan evalueren hoe het seizoen van beide kanten is ervaren. ‘Het is nagenoeg de hele winter in Spanje goed weer geweest, met als gevolg over het algemeen voldoende aanbod. En we weten dat de klok nu eenmaal het beste functioneert bij een schaarste in de markt. En als wij zelf zeggen dat het een ‘redelijk maar niet geweldig’ seizoen is geweest, dan is het niet waarschijnlijk dat de coöperaties waar we mee samenwerken dat anders ervaren.

Wat ons betreft gaan we in het winterseizoen 2019/2020 voor het vijfde seizoen van start en ik verwacht dat dit voor onze partners niet anders zal zijn. Gelet op de positieve signalen die we uit Spanje krijgen over de transparantie van - en goede samenwerking met- ZON en over fijne communicatie met onze in Spanje gestationeerde medewerker Piet Crienen. Hij zal ook volgend seizoen weer het plaatselijke gezicht van ZON zijn,' zegt Els tot slot.

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: