Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Smart Logistics, Rotterdam Food Cluster

“Eén op de drie vrachtwagens rijdt leeg”

Tholen - Het komt bijna nooit voor dat een vrachtwagen volledig volgeladen is en dus blijft er veel capaciteit onbenut. Het project Smart Logistics wil hier een einde aan maken door de capaciteit beter te benutten. Freek Brilleman legde op ‘the future of agrologistics’ uit dat dit mogelijk is door beter samen te werken in een digitale logistieke hub.

Het project Smart Logistics is opgezet door het Rotterdam Food Cluster met ondersteuning van BeScope met als doel de agrologistiek efficiënter te organiseren. Dit wil Smart Logistics realiseren door een digitaal platform uit te bouwen waarin rekening wordt gehouden met de financiële, technische en functionele aspecten van de agrologistiek.

Freek Brilleman geeft meer uitleg over Smart Logistics

Digitaal platform
In de digitale hub wordt vooral ingespeeld op het bundelen van alle orders en planningen die de deelnemers in dit project met elkaar delen. Hierdoor kan men optimaal gebruik maken van de beschikbare capaciteit van de vrachtwagens. Ook is het platform bedoeld als communicatiemiddel tussen de betrokken partijen. Dat is een pluspunt voor het transport van verse groenten en fruit want op deze manier kan het transport sneller georganiseerd worden. Het project focust zich dan ook op het transport van agro-food. Deelnemers kunnen alle gegevens realtime inzien zodat ze ook weten wanneer ze hun lading kunnen verwachten.

Smart Logistics is een betaalde dienst. Om in te spelen op de AGF-sector, biedt het platform wel seizoensabonnementen aan omdat wellicht niet alle deelnemers het hele jaar door gebruik hoeven te maken van de dienst.

Resultaten
Het project is gestart in 2016. In 2018 besloot men om de digitale hub te onderwerpen aan een simulatie. Uit die simulatie bleek dat deelnemers 2,5% tot 5% aan onnodige kosten kan besparen. Vooral omdat er minder capaciteit nodig is. Er was een daling te zien van 15% aan lege kilometers die een vrachtwagen aflegt. Bijkomend voordeel hierbij is dat het ook een bijdrage levert aan een daling van de uitstoot en de infrastructuur rond Rotterdam wordt ontlast van onnodig rijdende vrachtwagens.

Verdere ontwikkeling
Smart Logistics zou ook verder kunnen uitbreiden naar Europees niveau. Het belangrijkste is dat de partijen bij deelname winst kunnen halen uit hun investeringen. Verwacht wordt van de deelnemers dat ze hun data delen in het afgeschermde netwerk om zo bij te dragen aan transparantie in de keten en daarmee bijdragen aan een betere planning. Smart Logistics is bedoeld als een digitale hub voor en door de logistieke sector. Freek benadrukt dat het inderdaad geen nieuwe ontwikkeling is maar dat het alternatief bestaat uit digitale hubs ontwikkeld door multinationals. De vraag is of de logistiek zit te wachten op zo’n partij die de communicatie en data van de betrokken partijen gaat beheren.

Meer informatie:
Rotterdam Food Cluster
info@rotterdamfoodcluster.com
www.rotterdamfoodcluster.com