'Nederlandse positie in agrologistiek vraagt inzet op internationale agroclusters'
Internationale agro- en food clusters waarin Nederlandse bedrijven participeren zijn niet alleen kansrijk om het Nederlands marktaandeel te verstevigen, maar ook noodzakelijk om de internationale klant in de groeimarkt Oost-Europa adequaat van agro producten te kunnen voorzien. De kracht van het Nederlandse agrocluster op de West Europese markt is responsiviteit in de vorm van snelle leveringen en een jaarrond en breed assortiment. Voor de Oost-Europese markt kan dat fysiek niet alleen meer vanuit Nederland zelf. Daarvoor zijn buitenlandse clusters nodig die lokale productie, overzeese import en Nederlandse export combineren. En juist Nederland bezit de expertise om de logistiek hiervan te organiseren.
Wageningen UR Food & Biobased Research onderzocht de potentie van internationale clusters en het gebruik van verschillende vervoerwijzen zoals weg, spoor en binnenvaart. De onderzoekers geven ook advies aan het topteam logistiek hoe Nederlandse regio’s zich hierin kunnen versterken. Voor de Betuwe is het belangrijk om de regionale clusters te verbinden met de containerhaven Medel. Vanuit Medel is de vraag van belang of de export naar de internationale clusters vooral via havenbedrijf Rotterdam verloopt of via rail en binnenvaart richting het Europese achterland gaat. Met name rail biedt voor de Betuwe betere kansen dan via short sea omdat er dan meer volume met toegevoegde waarde activiteiten in deze regio kan plaatsvinden. Het is dan wel van belang dat de Europese railinfrastructuur beter geharmoniseerd wordt om een toekomstige afzetgroei te faciliteren, immers voor waterwegen gelden deze belemmeringen niet.
Bron: Stichting Betuwe Bloem
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-01 Polen sluit grens geheel voor trucks van Rusland en Belarus
- 2023-05-31 "Hoogseizoen containervaart lijkt in het water te vallen"
- 2023-05-31 Combex neemt Transportcentrale Roosendaal over
- 2023-05-31 AB Texel neemt Eelco de Vries Transport over
- 2023-05-26 Vorig jaar 22.000 euro belastingvoordeel per e-truck
- 2023-05-25 Franse rederij bestelt eerste containerschepen met zeilen
- 2023-05-25 "Niemand aan het onmogelijke houden met schoon transport"
- 2023-05-24 Afkoeling Europees wegvervoer zet door
- 2023-05-23 World Container Index daalde 1% naar $1.719,95 per 40ft container
- 2023-05-23 Droogte dwingt Panamakanaal diepgang scheepvaart te beperken
- 2023-05-23 Detacheringsrichtlijn in Nederlandse wet verwerkt
- 2023-05-22 Europa wil douane hervormen naar datagestuurd concept
- 2023-05-22 Nieuwe crossdock- en opslagmogelijkheden Dijco
- 2023-05-19 Jacht op de rusttijden vrachtwagenchauffeurs
- 2023-05-17 Containerlijnen gaan weer 'ouderwets' in de kosten snijden
- 2023-05-17 Marktvraag blijft ver achter bij sterke groei containervloot
- 2023-05-16 Europese Commissie wil grenzen open voor LZV’s
- 2023-05-16 "LNG en straks BIO LNG maken bijna 40% uit van onze vloot”
- 2023-05-16 Containertarieven blijven mager, meningen verdeeld over 'prijzenoorlog'
- 2023-05-16 "Op software gebaseerd beheersysteem houdt energiekosten onder controle"