Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Nederlandse positie in agrologistiek vraagt inzet op internationale agroclusters'

"Wil Nederland zijn leidende positie op het gebied van agrologistiek behouden, dan zijn internationale agro- en foodclusters noodzakelijk en kansrijk." Dat zegt Frans Peter Scheer, onderzoeker Duurzame Versketens bij Wageningen UR Food & Biobased Research. "Binnen Europa wordt 66% van de agro- en food stromen in het eigen land geproduceerd en afgezet. De overige 34% bestaat uit internationale handel waarvan Nederland 9% voor haar rekening neemt. Hoewel Nederland dus een sterke handelspositie heeft is er nog veel marktaandeel te winnen. Zowel ten aanzien van de Europese handelsstromen die buiten Nederland om lopen als ten aanzien van de locale afzet."

Internationale agro- en food clusters waarin Nederlandse bedrijven participeren zijn niet alleen kansrijk om het Nederlands marktaandeel te verstevigen, maar ook noodzakelijk om de internationale klant in de groeimarkt Oost-Europa adequaat van agro producten te kunnen voorzien. De kracht van het Nederlandse agrocluster op de West Europese markt is responsiviteit in de vorm van snelle leveringen en een jaarrond en breed assortiment. Voor de Oost-Europese markt kan dat fysiek niet alleen meer vanuit Nederland zelf. Daarvoor zijn buitenlandse clusters nodig die lokale productie, overzeese import en Nederlandse export combineren. En juist Nederland bezit de expertise om de logistiek hiervan te organiseren.

Wageningen UR Food & Biobased Research onderzocht de potentie van internationale clusters en het gebruik van verschillende vervoerwijzen zoals weg, spoor en binnenvaart. De onderzoekers geven ook advies aan het topteam logistiek hoe Nederlandse regio’s zich hierin kunnen versterken. Voor de Betuwe is het belangrijk om de regionale clusters te verbinden met de containerhaven Medel. Vanuit Medel is de vraag van belang of de export naar de internationale clusters vooral via havenbedrijf Rotterdam verloopt of via rail en binnenvaart richting het Europese achterland gaat. Met name rail biedt voor de Betuwe betere kansen dan via short sea omdat er dan meer volume met toegevoegde waarde activiteiten in deze regio kan plaatsvinden. Het is dan wel van belang dat de Europese railinfrastructuur beter geharmoniseerd wordt om een toekomstige afzetgroei te faciliteren, immers voor waterwegen gelden deze belemmeringen niet.

Bron: Stichting Betuwe Bloem
Publicatiedatum: