Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marqt start verkoop urban farming groenten met kluit

Eetwinkel Marqt voegt vanaf deze week een nieuw aanbod bladgroenten met kluit toe aan het groentenaanbod. Achter de nieuwe wasabi rucola, postelein, Chinese broccoli, snijbiet en sla schuilt het teeltconcept van partner Urban Ponics, die de groenten in stadse omgevingen op verticale kolommen teelt. "Weinig licht, een laag waterverbruik en een speciaal ontwikkeld voedingssupplement levert een voedzame groente op, die met wortel en al een langere versheid en een zeer minimale impact op het milieu garandeert", zo meldt de organisatie. Marqt is de eerste food retailer die de stadslandbouw groenten met kluit verkoopt.

Verticale teeltkolommen (beeld: Urban Ponics)

Levende planten op het schap
"De verticale teeltwijze maakt in haar stadse omgeving optimaal gebruik van vierkante meters. Daarnaast zijn (biologische) gewasbeschermingsmiddelen overbodig en is er 95% minder water nodig ten opzichte van traditionele methoden. Eenmaal gekocht gaat de groente thuis langer mee, wat voedselverspilling reduceert."

“Groente en fruit is één van onze belangrijkste vers categorieën,” zegt Gijs Heineke, sourcing manager AGF bij Marqt. “Samen met onze partners zijn we altijd op zoek naar innovaties op het gebied van duurzame teelt. We willen het altijd nóg beter doen, met als gezamenlijk doel de huidige voedselketen te veranderen. Dit is een vernieuwing waar we trots op zijn, want de teeltwijze komt zowel de smaak, alsook de gezondheid, het milieu en de gehele tuinbouwsector ten goede.”

“Met de verkoop bij Marqt hebben we een nieuw afzetkanaal aan ons portfolio toegevoegd,” vertelt Laurens Trebes, oprichter van Urban Ponics. “We zijn overtuigd van de impact die onze teeltwijze op de maatschappij kan hebben en geloven dat we dit soort innovaties nodig hebben om onszelf voor te bereiden op een duurzamere toekomst. Marqt deelt deze gezamenlijke visie. We zijn heel benieuwd wat de klanten van onze smaakbommetjes vinden.”

Voor meer informatie:
Marqt
Barentszplein 7
1013 NJ Amsterdam
020 8207700
Publicatiedatum: