Aandacht voor smaak, behoeften van de consument en duurzame ontwikkeling

White paper voor Franse tomatensector

De tomatensector in Frankrijk, verenigd in de Associatie van Telersorganisaties (AOP) 'Tomaten en komkommers van Frankrijk', heeft een white paper opgesteld waarin drie werkterreinen worden vastgesteld: de smaak van het product, het tegemoetkomen aan de behoeften van de consument en het werken aan duurzame ontwikkeling. 

Het white paper draagt de titel "De tomatensector: een sector die zich inzet voor dynamische vooruitgang", en stelt dat smaak het eerste aandachtsgebied is voor de sector. Volgens verschillende onderzoeken gaat 96% van de Fransen voornamelijk af op smaak als het gaat om het kiezen van een voedselproduct. Dat is de reden dat tomatentelers jaarlijks investeren in verschillende soorten variëteiten met diverse organoleptische eigenschappen. Het werk op dit gebied zal door blijven gaan volgens het witboek. Hoewel de smaak en smaakbeleving afhangt van de variëteit, hangt het ook samen met imago. Zo hebben kastomaten "om historische, logistieke en culturele redenen een slecht imago als het gaat om smaak". Smaak is ook een factor die beïnvloed wordt door de gehele keten: vanaf het zaad, via de teler en handelaar tot aan de consument. Het witboek geeft aan dat de smaak ook wordt beïnvloed door transport- en bewaaromstandigheden en wijst op onjuiste koelbewaring als een van de grootste risico's voor het smaakverlies van tomaten.

Het tweede werkgebied voor tomatentelers in Frankrijk is het tegemoet komen aan de vele eisen van consumenten. Op dit gebied komt het witboek met drie aandachtspunten: het promoten van de gezondheidseigenschappen van deze groente, het promoten van de Franse binnenlandse teelt en het profiteren van de kansen van nieuwe consumptiepatronen.

Het derde aandachtspunt is duurzame ontwikkeling. Het witboek stelt drie dingen voor: steeds verder gaan in technologische innovatie ten dienste van het milieu; het onder de aandacht brengen van de goede praktijken van de sector op het gebied van milieu; en het openstellen van kassen voor publiek, om de consument, die veel waarde hecht aan transparantie, uitleg te geven over het teeltproces.

De teelt- en exportsector van verse tomaat in Frankrijk is met name georganiseerd via de AOP 'Tomaten en Komkommers van Frankrijk'. Deze associatie bestaat uit organisaties van telers van deze twee groenten en is sinds 2008 erkend door het Franse ministerie van Landbouw. De associatie telt 27 leden, met zo'n 1.000 telers, en genereert 6.000 directe en bijna 15.000 indirecte banen. De organisatie vertegenwoordigt een areaal van ongeveer 1.000 hectare (waarvan 90% betrekking heeft op kassen), dat jaarlijks zo'n 330.000 ton opbrengt. Hiermee is 65% van de Franse tomatenteelt vertegenwoordigd volgens de informatie in het white paper.

 

Bron: fepex.es 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven