Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VLAM op CPMA Montréal

"Export van Belgisch fruit naar Canada nog erg beperkt"

Onder de nieuwe slogan “PURE. Belgian vegetables from the heart of Europe” nam VLAM samen met vier exportbedrijven deel aan de 94ste editie van CPMA Convention and Trade show in Montréal. Le Palais des Congrés in Montréal vormde het decor van een zeer succesvolle editie, die ongeveer 5.000 bezoekers en 272 exposanten telde, waaronder slechts twee Europese standhouders.

De deelname van VLAM kaderde binnen de nieuwe EU-gefinancierde campagne Taste Of Europe Amerika. Binnen dit programma organiseert VLAM gedurende drie jaar acties in Canada, de VS, Mexico en Colombia. Samen met BelOrta, Nicolaï Fruit, Vanco Belgium en DBS Agro zette VLAM enkele Belgische toppers in de kijker. De productpresentatie op de VLAM-stand toonde een mooi assortiment van o.a. prei, witloof (bio, roodloof, mini-witloof en standaard witloof), witte asperges, knolselder, paprika (rood, groen, oranje en geel), snijbonen, spruitjes, friseline en Conference peren. De aandacht van de bezoekers werd getrokken door de witte asperges, die minder gekend zijn in Canada. Ook het brede gamma van witloof scoorde hoge ogen bij het lokale publiek.

VLAM trakteert bezoekers
Showcooking was de ideale manier om de bezoekers de Belgische specialiteiten zelf te laten proeven en hen te overtuigen van de smaak en kwaliteit van onze producten. Dit jaar trakteerde VLAM op o.a. soep van knolselder & spruiten, gebakken spruiten met de typische ahornsiroop, koude asperges met dressing van kappertjes, sla van witloof en roodloof met zoete paprika, peer en gebakken knolselder. Proevertjes zorgen altijd voor een positieve dynamiek op een beurs en creëren meer interactie met het publiek. Zo kreeg VLAM veel positieve feedback over de Conference-peer, waarbij men vooral verrast was door zijn zoete smaak. VLAM trok de voorbijgangers ook aan via een spelletje op de iPad. De deelnemers konden een ovenhandschoen of een katoenen groentezakje winnen en reageerden enthousiast.

Belgische export
De Belgische export van verse groenten naar Canada is eerder beperkt maar kent wel stabiele afzetvolumes. België voerde vorig jaar vooral witloof (450 ton), knolselder (272 ton), prei (77 ton), bonen (52 ton) en ander kolen-spruiten (97 ton) uit naar Canada. Vooral de export van witloof en knolselder kende vorig jaar een mooie stijging in volume.
De Belgische export van deze groenten vertegenwoordigt een vrij groot aandeel in de totale EU-export naar Canada: 91% voor witloof, 66% voor knolselder, 80% voor bonen en 18% voor andere kolen.
De export van Belgisch vers fruit is nog erg beperkt. Voor Conference ging de markt pas open in 2014.

CETA
Sinds 21 september 2017 is CETA in werking getreden. De importtarieven op de verschillende producten zijn daarmee geëlimineerd. Het effect hiervan is nog niet zichtbaar in de handelscijfers van 2017 maar zal de volgende jaren pas duidelijk worden.

Publicatiedatum: