Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alexia Marais, Au Bout du Champ:

“De telers bepalen de prijzen”

Au Bout du Champ werd opgericht op het moment dat twee vrienden, Julien en Joseph, in 2013 besloten om de uitdaging aan te gaan om in het hart van Parijs verse, seizoensgebonden en 100% lokale producten aan te bieden om aan een groeiende vraag te voldoen. Momenteel telt het bedrijf ongeveer 60 medewerkers en 40 telers die samenwerken om meer dan 150 verschillende soorten verse groenten en fruit aan te bieden op 8 verkooppunten in Parijs.


Verkooppunt in Belleville

Lokaal en afvalvrij
De telers van Île de France worden geselecteerd binnen een straal van 150 kilometer, op gemiddeld 50 kilometer van de verkooplocatie. “We werken niet per se met biologische telers, maar ze moeten wel enig ecologisch bewustzijn hebben. We besteden bijzondere aandacht aan de toegepaste teelttechnieken, zoals vruchtwisseling, vermindering van fytosanitaire behandelingen en het gebruik van traditionele methoden. We hebben na een tijdje een handvest samengesteld, maar we werken meestal op basis van mondelinge overeenkomsten. Dit werkt echt goed, legt hoofd communicatie bij Au Bout du Champ Alexia Marais uit.

Een ecologisch bewustzijn van de telers tot aan de mensen werkzaam bij de verkooppunten, aangezien de groenten en fruit in grote hoeveelheden worden afgezet. “Mensen komen met hun eigen zakken en om zo min mogelijk verlies te lijden, werken we volgens een strak tijdschema. We doen bovendien ons best om zo min mogelijk afval te produceren.”


Het team van het verkooppunt in Belleville

Een initiatief dat niet alleen telers overtuigt
“In het begin moeten we van deur tot deur gaan om telers te vinden en ervan te overtuigen met ons samen te gaan werken. Het was niet gemakkelijk, omdat we niet altijd heel serieus werden genomen. We zijn begonnen met 10 telers. Dankzij de mond-tot-mondreclame die daarna langzaam op gang kwam wilden steeds meer telers met ons samenwerken en namen ze contact met ons op, zonder eerder door ons te zijn benaderd,“ legt Alexia uit.

Het initiatief is inderdaad aantrekkelijk, want de telers zijn koning. “Het is voor telers een zeer gunstig initiatief, omdat zij hun prijzen kunnen bepalen. We leggen ook geen volumes aan hen op, we hebben onze eigen logistiek en halen de producten elke ochtend zelf op.”

… maar ook de consumenten

De schappen worden aan de seizoenen aangepast en aan wat de regio Île de France kan telen. Consumenten moesten worden ‘opgevoed’. "Natuurlijk wordt ons soms nog midden in de winter om tomaten gevraagd, maar het gebeurt steeds minder. Dit stukje ‘opvoeding’ kost tijd, maar het bewustzijn groeit en mensen begrijpen steeds beter waarom het logisch is om volgens de seizoenen te ten.

Een vraag die vaak gesteld wordt, is of onze producten biologisch zijn. Dit omdat producten in de hoofden van consumenten alleen lekker zijn als ze biologisch zijn. Dankzij het op de juiste manier communiceren en het creëren van bewustzijn realiseren mensen zich steeds vaker dat verse, lokale en seizoensgebonden producten niet alleen sowieso van topkwaliteit zijn, maar ook beter voor het milieu zijn dan niet-lokale biologische producten. De klanten zijn deze gedachte wel zitten en meer en komen steeds vaker bij ons langs.”

Onze verkoopprijzen zijn min of meer vergelijkbaar met die in supermarkten. “50% van de uiteindelijke prijs komt weer bij de teler terecht die de prijs zelf heeft bepaald, en met de andere 50% kunnen we het bedrijf draaiende houden.”

Een succesverhaal, want de waarden en producten van Au Bout du Champ worden overal in Parijs geleverd. Verder biedt Au Bout du Champ bedrijven de mogelijkheid om manden met lokaal fruit en groenten te bestellen en zal er volgende maand een bezorgservice voor horecagelegenheden opgezet worden. Deze plannen zullen gegarandeerd de smaakpapillen van de Parijzenaren goed doen, terwijl ze ook nog eens eco-verantwoordelijk bezig zijn.


Bezoek van la Cressonnière du Moulin Vaux met Sylvie Pouradier

Voor meer informatie:
Alexia Marais
Au bout du Champ
communication@auboutduchamp.com  
www.auboutduchamp.com 

Publicatiedatum: