Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harold Huot, directeur van Surberry:

Spanje: "De markt voor zachtfruit heeft regulerende instanties nodig"

Rasseninnovatie is een van de geheimen van de kwaliteit die wordt geleverd door Surberry, een bedrijf dat werd opgericht in 2014. Het belangrijkste voorbeeld hiervan is de Adelita framboos met een grote maat, een glanzend uiterlijk en een lange levensduur. Deze eigenschappen maken de framboos aantrekkelijk voor elk type consument, van de particulier die het fruit koopt in de supermarkt tot de sector van de luxe patisserie. Tegelijkertijd is deze framboos goed te vervoeren in vergelijking met meer kwetsbare variëteiten, waardoor het fruit ook klanten op grotere afstand kan bereiken.

Surberry gelooft in corporatisme. Het areaal van het bedrijf (200 hectare aan frambozen, 80 hectare aan blauwe bessen en 80 hectare aan aardbeien) is verdeeld over Spanje, Portugal en Marokko. Het bedrijf zet af in geheel Europa, met name in het Verenigd Koninkrijk, de Benelux, Italië, Zwitserland, Oost-Europa en Scandinavië. Via een samenwerkingsverband met het Franse Philippe Fruit Import P.F.I., een bedrijf met meer dan twintig jaar ervaring in de sector, zet Surberry zijn fruit af in Frankrijk, onder het merk 'J'aime les fraises' ('Ik hou van aardbeien').

"Over het algemeen blijft de vraag stijgen, met de blauwe bes als het meest populaire fruit", legt Harold Huot, directeur van Surberry, uit. "De valkuil van de huidige markt is echter het gebrek aan regulerende instanties. Zonder die instanties ontstaan er instabiele situaties, met overschotten en oncontroleerbare prijsschommelingen", stelt hij. "In slechts een week tijd kunnen de prijzen zomaar verdrievoudigen", aldus Huot.

Een voorbeeld van deze instabiliteit zijn "de weersschommelingen in de afgelopen weken, die kunnen leiden tot een vertraging van het Spaanse seizoen, terwijl de teelt uit Noord-Europa mogelijk eerder op de markt is. Deze situatie zal het wankele evenwicht tussen vraag en aanbod, en met name de prijzen, opnieuw ontregelen", aldus de directeur van Surberry.

Het succes van Surberry is gelegen in het jaarrond aanbieden van premium fruit zonder onderbreking. Op deze manier kunnen ze voldoen aan de constant stijgende vraag. "Deze situatie van een permanente vraag zal uiteindelijk gereguleerd worden, het is niet duurzaam", stelt Huot.

In de geïntegreerde teelt van Surberry wordt prioriteit gegeven aan kwaliteit. Het bedrijf gelooft niet in het continu vergroten van volumes ten koste van de kwaliteit. Daarom, en in navolging van de huidige trends, heeft Surberry ook een biologisch assortiment en brengt het bedrijf de nodige veranderingen aan in zijn verpakkingen. Huot: "Door het kiezen van een geschikte verpakking met een minimale milieu-impact kunnen we maximale volumes vervoeren in zo klein mogelijke ruimtes. Door de keten te optimaliseren, slagen we erin ons kwaliteitsmerk te behouden en vers, efficiënt en duurzaam af te zetten".

Voor meer informatie:
Harold Huot
Surberry
Lentisco 3, oficina 25
21001 Huelva
T: +34 959 241 426
sales@surberry.com
www.surberry.com

Publicatiedatum: