Groei verkoop onverpakte AGF t.o.v. verpakte AGF

Britten oefenen druk uit op supermarkten om plastic verpakkingen te schrappen

Bezorgde Britten laten in plastic verpakte groenten en fruit massaal links liggen en kiezen in plaats daarvan voor onverpakte producten, zo blijkt uit consumentengegevens. De laatste maanden is onder het winkelend publiek het bewustzijn omtrent plasticafval toegenomen. 

Afzet onverpakte AGF in de lift 
Uit cijfers van consumentenonderzoeksbureau Kantar blijkt dat de afgelopen 12 weken zo'n 21% van de groenten, fruit en sla onverpakt werden verkocht en dat de afzet ervan twee maal zo snel groeide als die van verpakte AGF. Het gemak van gewassen en gesneden sla, wortelen en andere groenten blijft desondanks aantrekkelijk voor de groep drukbezette consumenten, desondanks vertoonde de afzet van verpakte AGF de afgelopen drie maanden slechts een bescheiden groei van 3%. De afzet van onverpakte AGF nam gedurende deze periode daarentegen met 6% toe. 

Supermarkten en retailers staan onder druk om hun plasticverbruik aanzienlijk te verminderen en worden hierbij nauw in de gaten gehouden door milieuorganisaties, goede doelen en vooral ook consumenten. De zes grootste supermarktketens van het land hebben zich aangesloten bij het UK Plastic Pact, onder leiding van het Waste and Resources Action Programma (Wrap). Ondertekenaars van dit pact hebben beloofd om al hun verpakkingen tegen 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar te maken en het gebruik van wegwerpplastic uit te bannen. 

Tesco, de grootste supermarktketen in het Verenigd Koninkrijk, is vorige maand in twee van haar winkels een proef gestart met de verkoop van onverpakte groenten en fruit. 

Bron: inews.co.uk


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven