Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe aanbieder Orango ziet grote belangstelling voor herbruikbare verpakking

"Katoenen netten zullen zich binnen enkele jaren vestigen in de handel"

Naar aanleiding van de nieuwe verpakkingswet wordt de Duitse markt momenteel overspoeld door allerlei verpakkingsalternatieven. Onder de nieuwe, herbruikbare oplossingen wint (bio-)katoen in snel tempo terrein binnen de levensmiddelenhandel. Ook het bedrijf Orango uit Münster heeft zich sinds kort gewijd aan de directe import evenals verkoop van hoogwaardige, meermaals wasbare groenten- en fruitnetten. De belangstelling is tot nu toe opmerkelijk groot, bevestigt eigenaar Christoph Sandkötter.


Eigenaar Christoph Sandkötter en zoon Theo van de firma Orango

Sinds 1993 is Christoph Sandkötter actief in de sector reclamemiddelen - van tassen tot aan teddyberen. De producten worden geproduceerd in het Verre Oosten (onder andere Pakistan, Bangladesh, China, India en Indonesië), waarna ze naar Duitsland getransporteerd en daar aan de klanten verkocht worden. "Voordat we de stap naar groenten en fruit hebben gemaakt, produceerden we al zeer soortgelijke zakken voor Lorenz Naturals-producten, ook uit katoen. Eind 2018 kregen we uiteindelijk massaal aanvragen voor soortgelijke groenten- en fruitzakken, vooral uit de reclamemiddelenhandel. In het kader daarvan hebben we de eerste modelnetten – zowel uit bio-katoen als gebruikelijk katoen – ontworpen en laten produceren. Over de vereiste certificaten voor de productie beschikten we reeds via onze producenten, waarmee we deel al decennialang samenwerken“, vertelt Christoph.

Tegemoetkomen aan de duurzaamheidsbehoefte
Tot nu toe werden de netten nog niet actief gepromoot, desondanks worden er reeds actieve gesprekken met potentiële afnemers gevoerd, vult Christoph aan. "We merken al dat de kleinere retailers goede marges kunnen behalen met deze zakken. Aan de andere kant komt men met de netten ook tegemoet aan de consumenten en diens wens naar duurzaamheid.“ Belangrijk is in ieder geval dat de zakken praktisch in gebruik zijn en meermaals te wassen zijn. "We zien een grote vraag naar het formaat 30x40 cm en een kleinere grootte van 24x36 cm.“


De nieuwe verpakkingsoplossing beschikt over alle nodige certificeringen

Wastests voor de lancering
Voor de daadwerkelijke lancering werd de robuustheid van de katoenen netten uitvoerig getest, onder andere door middel van wastests en in een laboratorium. Daarbij stelde men vast dat de netten ook na meermaals wassen nauwelijks inboeten aan robuustheid en dat de druk eveneens behouden blijft. "Dat was de eerste vraag van potentiële klanten: hoe vaak kan men het net wassen? Ik zou op basis van de uitkomsten stellen dat de netten makkelijk tot drie jaar bruikbaar zijn, de vraag is echter of de consument ze ook lang mee zou nemen. De bio-consument van tegenwoordig wil ook niet meer als 'ecologisch' geïdentificeerd worden, maar wil gewoon een mooie tas hebben.“



Kunststof netten uit recyclaat: het derde alternatief
Naast de netten uit biologisch en conventioneel katoen is er een derde duurzaam alternatief dat aanzienlijk goedkoper is: herbruikbare kunststof netten uit recyclaat. „Momenteel zetten de grotere ketens versterkt in op deze kunststof netten en zakken uit conventioneel katoen, de biowinkels en kleinere speciaalzaken vragen echter eerder om bio-katoen.“  

Snelle acceptatie op de markt 
Vanwege de huidige vraag en de snelheid van de actuele ontwikkelingen gaat Christoph er vanuit dat de katoenen netten zich binnen korte tijd op de markt zullen vestigen. "Ik denk dat de acceptatie heel snel zal gaan, des te meer ook omdat de handelaren er een extra marge mee kunnen behalen en doordat de netten een extra reclamemogelijkheid bieden op de groenten- en fruitafdeling. Het zou me niet verwonderen als we de katoenen netten over twee tot drie jaar onderin iedere boodschappentas kunnen vinden.“ 

Voor meer informatie:
Orango 
DESIGN MARKETING PROCUREMENT
Inhaber: Dipl. Des. Christoph W. Sandkötter
Am Steintor 52
48167 Münster
T:  +49 2506 4177644
F:  +49 2506 4177645
info@orango.info 
www.orango.info 

Publicatiedatum: