Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Krist Hamerlinck, Ecoveg

“De export van biologische paprika’s naar de VS neemt elk jaar toe”

Tholen – “Door het donkere weer is het biologisch trostomatenseizoen twee weken later dan normaal. Rond 15 december hebben we de eerste trostomaten geplant en ze zijn rond 20 maart in productie gekomen. In Nederland hebben we rond 10 januari de eerste trostomaten geplant en die zijn nu aan het kleuren, dus oogsten we deze binnenkort”, vertelt Krist Hamerlinck van Eco Veg. “De vraag naar trostomaten is nog maar mondjesmaat. De meeste afnemers zitten nog met Spaans of Italiaans tomaten. De vraag naar komkommer is voor de tijd van het jaar ook beduidend minder. De productie zit zeker niet op een hoog niveau, de prijzen evenmin.


Krist Hamerlinck

Stijgende export naar de VS
“Met paprika’s zijn we ook net gestart. Eind vorige week hebben we de eerste rode en gele geoogst. Binnen een week of 4 à 5 worden de eerste paprika’s naar de VS geëxporteerd. Momenteel zijn er in de VS nog volop Mexicaanse paprika’s op de markt en zijn de Nederlandse en Belgische paprika’s te duur”, zegt Hamerlinck. “We zien de vraag naar paprika’s uit de VS elk jaar toenemen. Dit komt omdat de biologische teelt van paprika’s in Mexico en USA wordt bemoeilijkt door de Picudo-kever die de producties aantast.”



Zorgelijke situatie in de bio-sector

De teler en handelaar merkt dat er een algemene prijsdruk heerst op de biologische AGF-sector. “Alle prijzen van programma’s zijn naar beneden gegaan terwijl de kosten voor arbeid, gas, verpakkingen en transport duurder zijn geworden. Omdat we gedwongen zijn tot lagere prijzen hebben we ervoor gekozen om onze uitbreidingsplannen in België stop te zetten. We zijn nu aan het kijken of er mogelijkheden zijn in Frankrijk, omdat de Franse klant voorkeur geeft aan Frans product. De Belgische supermarkten willen ook wel Belgisch product, maar tegen de prijs van het Nederlands en/of Spaans product. De Fransen zijn bereid om meer voor lokaal product te betalen dan de Belgen”, aldus Krist. “Het areaal kasgroenten is in Nederland zelf iets afgenomen. Prijzen dalen door de sterke inkooppositie die de supermarkten hebben.”


Links de coeur de boeuf voor de Vlaamse markt en rechts de cauralina voor Wallonië

Graffiti-aubergines en coeur de boeuf tomaten
“Met de oogst van aubergines is Eco Veg al een paar weken gestart. “De aantallen zijn nog wat klein, maar komen mooi op gang. We zien een stijgende vraag naar de graffiti-aubergine. Deze aubergine neemt minder olie op tijdens het bakken. Steeds meer restaurants en mensen die verstand hebben van koken verkiezen deze variëteit boven de normale. Tevens zien we ook de vraag naar coeur de boeuf tomaten stijgen. We hebben twee variëteiten, waarbij de ene geliefd is in Vlaanderen en de andere in Wallonië. In Nederland verkopen we de Arawack (geliefd in Vlaanderen) ook, maar toch zien we dat die vraag in tegenstelling tot Vlaanderen wat achterblijft. De bekendheid van dit product moet in Nederland omhoog, zodat ze ook van dit mooie product kunnen genieten”, besluit Krist.

Voor meer informatie:
Krist Hamerlinck
Eco Veg
Stoepestraat 5a
9960 Assenede
+32(0) 486 166 606
info@ecoveg.be 
www.ecoveg.be