Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FeSa Obst- & Gemüsehandels GmbH & Co. KG

Duits radijsseizoen begonnen in de Pfalz

De eerste Duitse radijs uit de Pfalz werd eind vorige week in Mutterstadt geoogst. "De radijs komt momenteel nog uit de kas, over anderhalve week volgt de radijs uit folietunnels en daarna stappen we over op dubbel afgedekte producten uit de volle grond", zegt Jochen Fehmel van FeSa Obst- & Gemüsehandels GmbH & Co. KG. Radijzen zijn na bosuien (week 10) het tweede voorjaarsproduct waarvan bij FeSa het seizoen start.

Het gaat weliswaar nog niet om enorme hoeveelheden, wat bij de actuele marktsituatie echter ook in orde is: "Momenteel is er ook nog Italiaanse radijs op de markt. Deze wordt momenteel heel voordelig afgezet, zodat er in week 14 c.q 15, zodra er grote hoeveelheden uit Duitsland beschikbaar komen, geen Italiaanse radijs meer op de Duitse markt zijn."

De Duitse radijs is, met 0,40 euro per bos vanaf de teler, qua prijs bijna dubbel zo duur als de Italiaanse. "Zodra we bij radijs, maar ook bosuien, overstappen op de Duitse oogst, hebben Italiaanse producten na een relatief korte overstapfase het nazien", zegt Jochen.

Het seizoen voor radijs is ieder jaar ongeveer hetzelfde, weet Jochen: "Door de teelt in de kas laat zich dat relatief goed sturen. We hebben vanaf nu tot aan januari volgend jaar doorlopend radijs beschikbaar." Desondanks vormt Nederland een steeds grotere concurrent op de markt. "De geïmporteerde groenten kunnen tijdens het hoogseizoen que prijs natuurlijk niet op tegen de radijs uit de Pfalz. Er zijn echter ook klanten die speciaal naar Nederlandse en Belgische radijs uit de kas vragen en daarvoor ook een beetje dieper in de buidel tasten."

De Duitsers letten bij de aankoop van radijs en soortgelijke producten eerder op de prijs dan dat ze merkgeoriënteerd zijn, vertelt Jochen: "Bij importproducten, en ook in andere Europese landen, ziet men bij radijs een grote trend richting merken en clubrassen."

Voor meer informatie:
Jochen Fehmel
FeSa Obst- & Gemüsehandels GmbH & Co. KG
Im Grund 1
67112 Mutterstadt
Tel.: 06234 – 947 670
E-mail: info@fe-sa.de 
Web: www.fe-sa.de 

Publicatiedatum: