Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Westland en Midden-Delfland in 2018 gemiddeld bijna 12 minuten verstoken van stroom en gas

De inwoners van de gemeenten Westland en Midden Delfland zaten in 2018 als gevolg van een storing gemiddeld slechts 11 minuten zonder stroom en 56 seconden zonder gas. Westland Infra scoort hiermee lager dan het landelijke gemiddelde, zoals blijkt uit de jaarlijkse stroomstoringscijfers van brancheorganisatie Netbeheer Nederland. Uit deze cijfers blijkt dat de gemiddelde stroomuitval in heel Nederland 27 minuten bedroeg en gasuitval 64 seconden.

Graafwerk belangrijkste storingsoorzaak
Graafschade is net als in voorgaande jaren de belangrijkste oorzaak van storingen. In het laagspanningsnet was 27% van de stroomstoringen het directe gevolg van graafschade. Een sluimerende storing en veroudering/slijtage zijn andere belangrijke oorzaken.

Sluimerende storingen komen vaak door werkzaamheden of graafschades uit het verleden die pas later tot een storing leiden. Alle partijen hebben structureel aandacht voor het voorkomen van graafschade. In april lanceren de netbeheerders een campagne gericht op particulieren en zzp’ers in bouw en tuinonderhoud. Doel is om deze groep erop te wijzen dat als ze een graafmachine gebruiken, ze vooraf een graafmelding moeten doen bij het Kadaster (Klic melding).

Het net werkt 99,995% van de tijd
Het Nederlandse energienet is een van de meest betrouwbare netten van de wereld. Het werkt 99,995% van de tijd. Klanten krijgen gemiddeld ongeveer eens per tweeënhalf jaar te maken met een stroomstoring en eens in de 130 jaar met een gasstoring. Als klanten een storing meemaken, is die gelukkig over het algemeen van korte duur: een stroomstoring duurde in 2018 gemiddeld iets meer dan een uur, een gasonderbreking minder dan tweeënhalf uur. Hoewel stroomstoringen in 2018 gemiddeld 3 minuten langer duurden dan in de vijf jaar daarvoor, ging het aantal klanten dat werd getroffen met maar liefst 24 procent naar beneden.

Snel opsporen en verhelpen
Westland Infra blijft, samen met de andere netbeheerders, investeren in de kabels, leidingen en ICT van het energienet. Die investeringen zijn enerzijds nodig om het net geschikt te maken voor de energietransitie en het steeds grotere gebruik van duurzame energiebronnen. Anderzijds zorgt een steeds digitaler energienet ervoor dat storingen sneller worden opgespoord en
verholpen.

Voor meer informatie:
Westland Infra Netbeheer
www.westlandinfra.nl 
 info@westlandinfra.nl  
 

Publicatiedatum: