Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Katoenen net is ieder moment herbruikbaar"

In plaats van plastic zakjes katoenen zakken voor groenten en fruit: het afstand doen van plastic gaat gepaard met een golf aan nieuwe, innovatieve verpakkingsalternatieven. In het kader van deze ommekeer presenteerde het Duitse Kerler tijdens de Biofach voor het eerst haar groenten- en fruitnetten uit katoen. ”De huidige respons is bijzonder positief“, zegt Johanna Keller.


Directeur Josef Kerler en Johanna Keller tijdens de Biofach van dit jaar, waar de netten uit katoen voor het eerst gepresenteerd werden.

De innovatieve groenten- en fruitnetten uit katoen zijn zowel in conventionele alsook in biologische kwaliteit verkrijgbaar. Voor beide varianten zijn er sinds de eerste presentatie al veel aanvragen binnengekomen, overwegend vanuit de bio-vakhandel, vertelt Johanna. ”Door de maatschappelijke discussie en de verpakkingswet zijn steeds meer consumenten bewuster geworden. In het kader daarvan zien we momenteel ook een interessant afzetpotentieel voor nieuwe oplossingen, zoals ons net van katoen. Het voordeel  tegenover andere duurzame verpakkingen is dat men net na gebruik kan wassen en opnieuw kan gebruiken. Hierdoor wordt uiteindelijk afval gereduceerd.“

Robuuste monoverpakking
De herbruikbaarheid en robuustheid van de netten zijn echter niet de enige voordelen van de oplossing. Want de verpakking is uiteindelijk ook een belangrijk reclamemiddel voor klanten, benadrukt Johanna. ”De netten kunnen individueel en volgens de wensen van de klant bedrukt worden.

Tot slot – en dat is misschien wel het grootste voordeel – zijn de netten ook voor 100% uit katoen geproduceerd. Het gaat dus om pure monoverpakkingen in plaats van hybrideverpakkingen met een kunststofaandeel. Desalniettemin is het net vanwege de robuustheid ook geschikt voor producten met een hoger soortelijk gewicht, oftewel zware boodschappen.“


Links: de nieuwe netten uit katoen, rechts: de reeds bestaande oplossing uit jute.

De firma Kerler was ook voor de lancering van de katoenen netten al bezig met het verkennen van de mogelijkheden van duurzame verpakkingen. Want hiervoor werd reeds een oplossing uit jute op de markt gelanceerd. ”Met jute heeft men echter het probleem met de wasbaarheid, hoewel deze verpakking vooral in het notensegment nog veel gebruikt wordt."

In die zin zijn de nieuwe katoenen netten een geoptimaliseerde oplossing. Ook de prijs van deze verpakking is geen reden om af te zien van het gebruik. "Ten eerste is de prijs sterk afhankelijk van de afname van het aantal stuks. Ten tweede heeft de klant daarvoor - vanwege de genoemde voordelen - ook een duidelijke meerwaarde", zegt Johanna afsluitend. 

Zwaartepunt op reclametextiel
De firma Kerler werd in 2000 opgericht en heeft zich sindsdien gewijd aan de productie van textiel. Naast reclametextiel voor de levensmiddelensector biedt het bedrijf ook kleding aan voor werk, vrije tijd of verenigingen, grotendeels uit duurzame of hergebruikte materialen. Sinds 2002 is Kerler ook met twee vestigingen in Zürich en Wenen vertegenwoordigd.

Voor meer informatie:
Kerler GmbH
Friedrich-List-Straße 5
D-88353 Kißlegg
T +49 (0)7563 91000
T +49 (0)7563 910035
E-mail: post@kerler.de  
Web: www.kerler.de  

Publicatiedatum: