Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chinese prijs voor Nederlandse aardbeiensector

Tholen – Van 1 tot en met 3 maart werd in het Chinese Lishui-Nanjing een internationale conferentie gehouden voor professionalisering van de Chinese aardbeiensector. Uitgerekend de enige twee Nederlandse aanwezigen, Jan Robben en Oscar Niezen (consultant op het gebied van bedrijfsvoering en voorheen o.a. General Manager voor Priva in Azië), mochten er als vertegenwoordigers van de ‘innovatieve Nederlandse aardbeiensector’ een prijs in ontvangst nemen.

Oscar Niezen tijdens zijn presentatie over marketing en het vermarkten van aardbeien als merk.

Jan Robben sprak over het belang van de korte keten, waarbij goed koelen helpt de kwaliteit van het product te bewaren. Maar niet te lang, want uiteindelijk zijn aardbeien om te eten en niet om eindeloos op te slaan.  

“Nederland speelt best een belangrijke rol in de modernisering van de Chinese sector. Klimaatcomputers, kassen, nu soms zelfs al plantmateriaal, maar ook allerlei andere hulpmiddelen en advies vinden gretig aftrek”, laat Jan Robben inmiddels vanuit Thailand weten. “Overigens niet alleen in China, maar eigenlijk in alle landen waar ik kom.”

China is verantwoordelijk voor veertig procent van de wereldproductie van aardbeien tegenover ongeveer 0,5% Nederlands aandeel in die productie. Het doel van het evenement, na 2018 was dit de tweede editie, was in eerste instantie om de Chinese aardbeiensector te professionaliseren. Maar ook kennis delen was belangrijk. “Chinezen weten dat dit de beste manier is om die professionaliseringsslag te maken.”

De welvaart in China stijgt snel en de interesse voor aardbeien daarmee ook. “Van het verse product wordt nauwelijks nog iets geëxporteerd en de prijzen voor goede aardbeien zijn hoog. Soms tot wel 1 euro per aardbei. Aardbeien van minder dan 20 gram zijn minder goed verkoopbaar en worden meestal verwerkt.”

Op het evenement kwamen voor driekwart Chinezen af die op de een of andere manier aan de sector gelieerd zijn. Onder hen zowel wetenschappers als vertegenwoordigers van afzetorganisaties en telers. Andere bezoekers en sprekers kwamen voornamelijk uit Australië, Japan, de Verenigde Staten, Polen, Italië, Colombia, Maleisië, Thailand en Rusland.

Voor meer informatie:
Jan Robben
robben@aardbeien.net