Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Betere aansluiting nodig tussen onderwijs en arbeidsmarkt in tuinbouw

Er is een indrukwekkend kennis potentieel in de topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen aanwezig, maar het vernieuwingsvermogen van het MKB actief in deze sectoren laat te wensen over. Een van de oorzaken is onvoldoende aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Syntens is een initiatief gestart om met zijn verbindend vermogen stakeholders de overheid te ondersteunen bij het realiseren van een betere afstemming tussen onderwijs en beroepenveld.

Valorisatie

De sector kampt met een dreigend tekort, maar ook met gebrek aan aansluiting tussen vraag naar en aanbod van personeel, onder andere door veranderende behoeften van consumenten en de belevingswereld van jongeren. Een ander knelpunt voor vernieuwing is een haperende kennisdoorstroom tussen het universitaire onderwijs en het beroepsonderwijs -ook wel valorisatie genoemd - waardoor innovatie wordt belemmerd. De oplossing van deze problematiek moet komen van intensieve samenwerking tussen alle betrokkenen: ondernemingen, onderwijs en overheid, waarbij de overheid steeds meer het voortouw bij initiatief vanuit de sectoren zelf legt. De vraag is welke gevolgen deze ontwikkelingen hebben voor de aansluiting tussen onderwijs en bedrijfsleven? En: welke ondersteunende rol zou Syntens daarin kunnen spelen?

Human capital problematiek

Om deze vragen te beantwoorden, is Syntens in september van dit jaar een verkennend onderzoek gestart naar de zogenaamde 'human capital problematiek' in de groene sectoren. Daarbij zijn tevens Paul Mersmann, Coen Hubers en Wijnand Dickhoff ingeschakeld als groen onderwijs-experts. In de verkenning - die in december is afgerond - zijn belangrijke stakeholders belanghebbende partijen ondervraagd over hun visie op de toekomst van het Nederlandse agrofoodcomplex, de gevolgen daarvan voor het groene onderwijs en de rol die het onderwijs, het beroepenveld en de overheid in het noodzakelijke veranderingsproces moeten spelen. Er zijn gesprekken gevoerd met ondernemers, beleidsmakers, onderwijsbestuurders en diverse andere belanghebbenden.

Doel van het initiatief is om volgend jaar, in samenspraak met de betrokken stakeholders, in een aantal regionale clusters, bedrijven en onderwijsinstellingen te ondersteunen bij de afstemming tussen vraag naar en aanbod van personeel - zogenaamde 'learning groups'. Dit vanuit de kracht van Syntens, namelijk door de behoefte van de innovatieve ondernemer centraal te stellen.

Zo draagt Syntens met zijn unieke kennis en expertise van het MKB en zijn verbindend vermogen naar onderwijs, onderzoek en overheid bij aan het toekomstigbestendig maken van topsectoren.

Voor vragen over het onderzoek kunt u zich wenden tot projectmanager bij Syntens Koen Knol, [email protected] telefoon 06-22516586.

Publicatiedatum: