Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Tomlinson, Davis Worldwide

"Supermarkten moeten naar hun marges kijken en zullen de markt mogelijk niet meer kunnen dicteren"

Nu de deadline voor Brexit nadert, krijgen inwoners van het Verenigd Koninkrijk het advies om voorraden toiletpapier en soep aan te leggen. In de sector, en dan vooral onder de grote bedrijven, overheerst echter het gevoel dat men beter de kat uit de boom kan kijken. Tijdens de onlangs gehouden vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn bestond het de algemene idee dat men men zich zo goed mogelijk voor moet bereiden en vervolgens alleen maar af kan wachten.  

Paul Tomlinson van Davis Worldwide heeft een zeer ontspannen houding ten aanzien van de naderende deadline. "Dit is wat we doen en dit zullen we hoe dan ook zullen blijven doen. We kopen nog steeds groenten en fruit in en we gebruiken de wisselkoers van de euro wanneer we op voorhand inkopen om de prijzen stabiel te houden. Het heeft geen zin om producten te hamsteren. Het kost alleen maar meer op deze op te slaan. Mensen moeten voorzichtig zijn en niet uit paniek van alles inslaan." 

Tomlinson ziet, na een bezoek aan de beurs, de toekomst van een aantal van zijn projecten met vertrouwen tegemoet. 

"Mensen moeten eten en dat zal ook na Brexit zo zijn. Producten zullen mogelijk duurder worden maar dat hoeft niet direct nadelig te zijn. Supermarkten moeten hun marges onder de loep nemen en zullen misschien de markt niet meer kunnen dicteren. Dit kan ook gunstig uitpakken voor telers. Zij kunnen op zoek gaan naar alternatieve markten waar ze hogere inkomsten kunnen genereren. Oost-Europa ontwikkelt zich tot een goede markt, evenals vele landen op het zuidelijk halfrond. In het Verenigd Koninkrijk zijn er ook discounters die het goed doen met hun kleinere marges net als winkels die voorheen geen verse AGF in hun assortiment hadden maar die dit nu wel hebben."

De douane heeft al laten weten dat ze vrachtwagens gewoon door laten gaan als deze te lang oponthoud hebben in de havens, net zoals dat nu gebeurt. 

"We kunnen niet meer doen dan in ons vermogen ligt. We zullen doorgaan met het leveren van goede AGF tegen gunstige prijzen. Wanneer mensen iets willen dan kopen ze het hoe dan ook. Deze hele situatie zou mensen er weleens toe kunnen bewegen meer seizoensproducten te eten of om zelf groenten te gaan telen."

 

Voor meer informatie: 
Paul Tomlinson
Davis Worldwide
Tel: +44 7881313568
paultomlinson@davisworldwide.co.uk 

Publicatiedatum: