Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BerryWorld viert 25 jaar ‘growing the berry world’

2019 is het jaar dat BerryWorld haar 25-jarig bestaan in de zachtfruitsector viert. In 1994 werd BerryWorld opgericht in Engeland. Sindsdien heeft de zachtfruitspecialist een belangrijke rol gespeeld in de groei van de ‘berry’-markt; eerst voornamelijk in Engeland, maar later ook wereldwijd.


Klik hier voor een vergroting van de afbeelding

"Het bedrijf heeft zich in 25 jaar ontwikkeld tot een expert op diverse disciplines binnen de markt. Zo biedt BerryWorld exclusieve, toonaangevende rassen aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen die voldoen aan de verwachtingen van de consument op het gebied van smaak. BerryWorld Group heeft inmiddels vestigingen in 7 landen, maar de kernwaarden van het bedrijf zijn grotendeels gelijk gebleven. Zo wordt er veel waarde gehecht aan duurzame relaties met de telers en staat eigen veredeling van exclusieve rassen centraal, evenals de expertise op het gebied van het vermarkten van zacht fruit en voorgesneden fruit.

Growing the Berry world sinds 1994
De Engelse zachtfruitmarkt is in de afgelopen 25 jaar aanzienlijk gegroeid, van minder dan £100 miljoen tot meer dan £1.4 miljard in retailwaarde. Zachtfruit is de grootste en snelst groeiende AGF-categorie in vers, goed voor bijna 25% van de Britse fruitverkoop. BerryWorld heeft hier een fors aandeel in gehad, wat geresulteerd heeft in 25% marktaandeel in de Engelse zachtfruitmarkt. BerryWorld is voornemens om deze groei in de internationale zachtfruitmarkt verder door te zetten en heeft geïnvesteerd in een aantal toonaangevende veredelingsprogramma’s die toegang geven tot het beste genetische materiaal voor retailers en hun consumenten.

Aardbeien
Sinds de samenwerking met Edward Vinson in 1998 heeft BerryWorld unieke en bijzonder smaakvolle aardbeien op de markt gebracht.  Belangrijke mijlpalen voor BerryWorld betreffen de uitbreiding van de kasproductie en de introductie van Sweet Eve. Sweet Eve wordt momenteel geteeld en afgezet in Engeland, Europa en Australië en het zal niet lang meer duren voordat ook Noord-Amerika kan gaan genieten van deze heerlijk, zoete aardbei.

Blauwe bessen
Consumenten hechten steeds meer waarde aan een betere smaak, grotere bessen en langere houdbaarheid, wat geleid heeft tot grote investeringen door leveranciers om het product in nieuwe gebieden te kunnen telen. Daarnaast is de focus gelegd op nieuwe veredelingsprogramma’s om consumenten altijd heerlijk smakende blauwe bessen te kunnen garanderen. In 2017 heeft BerryWorld exclusieve rechten van het Mountain Blue Orchards (MBO) programma in Europa en Afrika verworven om zo het aanbod te versterken en concurrerend te blijven binnen de markt. Dit veredelingsprogramma bevat veel nieuwe, veelbelovende rassen; sommige zijn zelfs onderscheiden met een iTQi’s Superior Taste award.

Frambozen
In 2015 introduceerde BerryWorld haar eerste premium, exclusieve frambozenras: Sapphire.  Deze framboos heeft een belangrijke rol gespeeld in de groei van de top tien markt. Naast Sapphire heeft BerryWorld ook Diamond Jubilee op de markt gebracht om ook het reguliere frambozenaanbod te vergroten. Diamond Jubilee is verkrijgbaar in Engeland, Europa, Australië, Zuid-Afrika en Noord-Amerika.

Naast de voortdurende ontwikkeling en verbetering van nieuwe rassen heeft BerryWorld hard gewerkt om de seizoenen te verlengen en oplossingen te vinden voor periodes waarin productbeschikbaarheid van oudsher een uitdaging vormde. De zomer blijft het grootste deel van het zacht fruit seizoen vertegenwoordigen, maar afgelopen 10 jaar is ook het importseizoen populairder geworden onder de consumenten. De penetratie in de winter is in heel Europa toegenomen, met meer klanten die blauwe bessen kochten gedurende deze periode. De ‘wintermarkt’ in Engeland is nu geschat op £ 450 miljoen versus £ 170 miljoen in 2008.

BerryWorld blijft innoveren in de markt door onder andere de lancering van haar merk, het ontwikkelen en aanbieden van grotere verpakkingen en het uitrollen van innovatieve, creatieve concepten. BerryWorld heeft de afgelopen 25 jaar een lange weg afgelegd wat geresulteerd heeft in het feit dat bijna 1 op de 4 schalen in de Britse markt momenteel geleverd wordt door BerryWorld. De reis is echter nog lang niet ten einde, BerryWorld en haar exclusieve rassen houden gestaag koers en breiden zich in een rap tempo uit in Europa, Australië, Zuid-Afrika en Noord-Amerika.

Onze mensen, de spil van het bedrijf
“Alles wat we tot nu te hebben bereikt, alle successen die we afgelopen jaren hebben geboekt, zijn alleen mogelijk dankzij het harde werk van onze toegewijde mensen. Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken iedereen te bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet. Vele van hen werken al lange tijd bij ons en het oorspronkelijke team van 5 personen die BerryWorld in 1994 opgestart hebben, is er vandaag de dag nog steeds,” aldus een trotse Adam Olins.

Ontwikkelen van een merkaanbod
De BerryWorld Group is een marktleidende zachtfruitspecialist die alle aspecten van de keten vertegenwoordigt. BerryWorld verkoopt de internationale erkende BerryWorld en Beekers Berries merken en levert daarnaast premium product aan toonaangevende retailers met een private label aanbod. BerryWorld heeft een onuitputtelijke toewijding en drive om innovatieve, toonaangevende producten te leveren, waarbij het allemaal begint met ‘best-in-class’ rasontwikkeling om uitzonderlijke smaak te kunnen leveren.

"Ter gelegenheid van onze 25-jarig jubileum zijn we verheugd om aan te kondigen dat we in de loop van 2019 een splinternieuwe uitvoering van ons BerryWorld  brand zullen lanceren", zegt Charlotte Knowles, hoofd van Brand & Marketing.

 

Publicatiedatum: