Met het initiatief ‘Jonge boer over de vloer’ biedt Albert Heijn vanaf vandaag een podium aan producten van jonge Nederlandse telers en boeren. Vier geselecteerde jonge boeren krijgen een maand lang schapruimte in vier lokale Albert Heijn-winkels rondom hun bedrijf.
Onder hen aardappeltelers & broers Joris (23) en Geerd (25) uit Lage Zwaluwe, Noord-Brabant, die hun oogst van Hollandse zoete aardappelen verkopen onder hun merk ‘de Zoete Pieper’. Ook groententeler Krispijn (35) uit Ens, Flevoland, die een grote verscheidenheid aan biologische groenten teelt waaronder wilde bieten en regenboogpenen krijgt schapruimte. Daarnaast krijgen koeienboer & kaasmaker Siebe (24) uit Erp, Noord-Brabant, en zuivelmaker Dirk (26) uit Raamsdonkveer, Noord-Brabant een podium.
De biologische groenten van Krispijn worden verkocht bij Albert Heijn in Urk, Kampen, Genemuiden en Zwolle. De Hollandse zoete aardappelen van Joris & Geerd worden verkocht bij Albert Heijn-winkels in Breda (2x), Zevenbergen en Made.
Vier weken lokaal testen in vier winkels = 16 winkels
Het concept komt uit de koker van de Albert Heijn Food Rebels. Zij kwamen eerder met concepten als het Startup-schap, de Maaltijdmuur en recent nog met de Verspillingskeuken. Concepten bedenken en deze vervolgens snel testen op de winkelvloer is wat zij doen. In dit concept worden de lokale producten verkocht in het reguliere schap waar het product zich normaal ook zou bevinden, dus kaas in het kaasschap, zuivel in het zuivelschap en groenten en aardappelen in het groentenschap.