Tholen – Donderdag 7 februari werd op de Fruit Logistica de vernieuwde duurzaamheidsstrategie gepresenteerd door VBT-voorzitter Rita Demaré en algemeen secretaris Luc Vanoirbeek. Het keurmerk Responsibly Fresh dat in 2012 werd gepresenteerd blijft een herkenningspunt, maar de nieuwe basislijn ‘Goodness by nature’ legt de klemtoon op de producten die van nature gezond zijn en op een duurzame manier worden geteeld.
Rita Demaré en Luc Vanoirbeek bij het nieuwe logo
“Wat echt Belgisch was aan het originele duurzaamheidsplan, is dat het een plan was dat we echt samen deden. We hebben besloten als VBT dat we het plan moesten vernieuwen. Niet omdat het eerste plan niet succesvol was, maar omdat in zes jaar de markt sterk is veranderd”, aldus Luc Vanoirbeek. Responsibly Fresh is in 2012 opgericht en destijds ook gepresenteerd op de beurs in Berlijn. Met Responsibly Fresh hebben groenten- en fruittelers en de coöperaties de voorbijgaande jaren inspanning geleverd richting duurzame ontwikkeling. De inspanningen zullen onverminderd voorzetten, maar in de vernieuwde strategie zullen de coöperaties en hun telers ook de andere belanghebbenden in de keten betrekken bij het duurzaam ondernemen.
De drie nieuwe accenten voor de vernieuwde aanpak zijn:
1. Coöperatief ondernemen is duurzaam ondernemen
2. Wat duurzaam is gemaakt, wordt gezond gesmaakt
3. Vooruitgang met respect voor de natuurelementen
Met de nieuwe duurzaamheidsinspanningen willen de betrokken partijen uit de groenten- en fruitsector een bijdrage leveren aan het verwezenlijken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.
Het VBT is eigenaar van het Responsibly Fresh-keurmerk en de huidige deelnemende coöperaties zijn BelOrta, Belgische Fruitveiling, Coöperatie Hoogstraten, Limburgse Tuinbouwveiling en de REO Veiling.
Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek
Verbond van Belgische
Tuinbouwcooperaties (VBT)
Tiensevest 136
B-300 Leuven
+32(0)1620 0080
info@vbt.eu
www.vbt.eu