Normaal gesproken beschikt Almería voor eind oktober of begin november niet over een constant aanbod van tomaten. Om te voldoen aan de afspraken met sommige van zijn klanten begint het in Murcia gevestigde Grupo Paloma echter al in september met zijn eerste verzendingen.
"Het tomatenseizoen verliep normaal in de maanden oktober, november en december met goede hoeveelheden en kwaliteit. Hoewel de prijzen niet hoog lagen, was er sprake van een stabiele vraag", zegt David Franco, van de handelsafdeling van Grupo Paloma. "Met de komst van januari sloeg dit om vanwege de daling van de temperaturen. Deze hebben de teelt van tomaten en andere groenten behoorlijk beperkt, zowel die in de kassen als die in de volle grond", voegt hij toe.
"De daling in de opbrengsten kwam wellicht meer naar voren bij de ronde tomaten. Wat betreft de andere tomaten zijn we erin geslaagd de continuïteit in de leveringen te behouden. Dit leidde tot incidentele prijspieken, die hielpen om de gemiddelde prijs te verhogen.
Over het algemeen liggen de prijzen echter niet hoog dit seizoen. Sinds week 5 is er weer sprake van een herstel van de gebruikelijke teeltniveaus, doordat we nu twee weken met zeer goede temperaturen hebben in Murcia.
Deze week zullen we gebruik maken van de ontmoeting met onze klanten tijdens Fruit Logistica om te zorgen voor een soepele overgang tussen het eerste en het tweede deel van het seizoen. We hebben goede vooruitzichten voor de maanden februari en maart, aangezien we zullen beschikken over voldoende volume en een goede kwaliteit, wat zich naar we hopen zal vertalen in een goede vraag", aldus David Franco.
Naar verwachting zullen de prijzen niet stijgen in de komende weken, maar zullen ze nogal onstabiel zijn. Dit is deels te wijten aan de concurrentie vanuit derde landen als Marokko en Turkije. "Het herstel van de volumes zal er echter voor zorgen dat de grote Europese supermarktketens hun programma's opnieuw op Spanje zullen richten, aangezien het niet meer nodig is om hun toevlucht te nemen tot derde landen vanwege een gebrek aan aanbod. Zolang we zorgen voor continuïteit in onze volumes, hebben Europese importeurs een voorkeur voor de Spaanse tomaat vanwege de logistieke voordelen, de betere kwaliteitssortering en de goede service."
Het bedrijf teelt en exporteert een uitgebreid assortiment aan tomaten: ronde tomaten (zowel los als in tros), pruimtomaten, middelgrote en kleine tomaten en speciale rassen. De oogstkalender loopt van september tot juni. "Aangezien we volledig gericht zijn op de Europese exportmarkten, telen we niet gedurende de zomermaanden. Ook op de binnenlandse markt wordt het gebruikelijker om steeds meer tomaat vanuit andere plaatsen van herkomst, zoals Nederland en Polen, aan te treffen in de supermarktschappen".
"Iedere markt heeft zijn prioriteiten en vraagt om de tomaat die het beste past bij zijn behoeften. Er is echter sprake van een tendens richting een uitgebreidere rassenontwikkeling voor middelgrote en kleine tomaten, zoals cherry- of cocktailtomaten. Dit is het gevolg van de toenemende vraag naar dit type tomaat. De grote supermarktketens worden zich ervan bewust dat de consument steeds meer op zoek is naar tomaten met toegevoegde waarde, zonder dat het altijd premium rassen hoeven te zijn. Het gaat erom dat ze iets nieuws brengen. Elk jaar proberen we zo'n 200 nieuwe variëteiten uit op onze testvelden", besluit David Franco.
Het salesteam van Grupo Paloma zal aanwezig zijn tijdens de Fruit Logistica beurs in Berlijn. Het bedrijf is te vinden in Hal 11.2, stand B-15.
Voor meer informatie:
David Franco
Grupo Paloma
T: +34 968590001
davidF@gpaloma.com
www.gpaloma.com