Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Vijf groene groenten die zouden helpen de bloeddruk te verlagen

Hoge bloeddruk is een aandoening waarbij de druk van het bloed tegen de wanden van de aderen hoger is dan zou moeten zijn. Hoge bloeddruk is een van de meest voorkomende ziekten ter wereld. Volgens de WHO heeft 1,13 miljard van de mensen op de hele wereld er last van. Diëten en levensstijl  zijn belangrijk bij het managen van de bloeddruk. Voeding met een hoog gehalte aan natrium, geraffineerde olie en transvetten zijn niet aan te raden. 

Mensen worden geadviseerd groenten en fruit te eten die rijk zijn aan vezels en antioxidanten. Volgens experts zijn groene en bladgroenten ideaal voor patiënten met hoge bloeddruk. Er zitten veel vitaminen en mineralen in die kunnen helpen de druk in de bloedvaten te verlagen.

Ndtv.com beveelt 5 groenten aan:

1. Spinazie: een geweldige bron van kalium. Kalium helpt de effecten van natrium in het lichaam te neutraliseren. Ook helpt het de nieren een teveel aan natrium af te voeren. Daarnaast bevat spinazie hartvriendelijke voedingsstoffen als foliumzuur, magnesium en luteïne, wat de verdikking van de wanden van de vaten voorkomt. Dit vermindert het risico op beroertes en bloeddruk. 

2. Selderij: dit product met weinig calorieën is een uitstekende toevoeging aan het hoge bloeddruk dieet. Selderij is een goede bron van coumarine, waardoor de bloeddruk verlaagt en vocht gebalanceerd wordt, en van antistollingsmiddelen die het risico op bloedklontjes en beroerte verminderen en stress-hormonale niveaus verlagen. 

3. Kool: kan aan stoofschotels toegevoegd worden, geroerbakt worden of in sappen geblend; kool is een veelzijdige groente die een plaats in elk dieet zou moeten hebben. Een van de vele redenen is de bloeddruk. 100 gr kool bevat 179 gr kalium. Zorg er wel voor dat je voor bereiding de kool goed wast. 

4. Bindsla: sla is gezond voor je hart en vaten. Het kan in salades verwerkt worden en op brood. Een goed idee is om taco's te vervangen door slabladeren.

5. Boerenkool: met z'n voedingswaarde is het een favoriet product in de wereld van de gezondheid en voeding geworden. 348 mg kalium per 100 gram. Het is rijk aan hartvriendelijke voedingsstoffen en antioxidanten. 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© GroentenNieuws.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven